Brev:
Sovevaner - 2 mdr.
11. november 2008
Alder:
2 mdr.
Sovevaner - 2 mdr.
Hej Helen.
Min søn Gustav er knap 2 uger. Han græder rigtig meget, og det svinger meget fra dag til dag. Det er som om han meget let bliver utilfreds/ked af det.
Vores dag starter som regel ved seks tiden, hvor han begynder at være urolig. Så står vi op og han får noget mad. Jeg ammer ham og det går rigtig fint. Han spiser dog meget hurtigt, og bliver hurtig utilfreds når han er ”færdig” med at spise. Efter han har spist bliver han puslet, og dette nyder han altid rigtig meget. Her er han glad og pludrer og hygger sig. Efter dette ligger han som regel lidt på sit legetæppe og kigger, eller sidder lidt i sin skrå stol (for at få maden til at blive i maven, - han har nemlig tendens til at gylpe rigtig meget). Efter kort tid bliver han ked af det, og jeg tilbyder ham så det andet bryst som han som regel så også spiser lidt af. Så prøver jeg at få ham til at bøvse og så jeg så gå med ham på armen eller ligge ham i hans pose og i barnevognen indtil han falder i søvn.
Det er som om at han virkelig hurtig bliver træt. Han det passe at han ikke kan være oppe og være frisk i mere end en times tid… maks halvanden time, før han skal sove igen?
Så sover han så 2-3 timer og så gentager ovenstående sig.
Det er et problem at han gylper så meget, for jeg ved virkelig ikke hvornår jeg skal ligge ham på maven?? Hans baghoved er blevet en smule fladt synes jeg, selvom vi drejer hans hoved. Men jeg ville jo gerne at han kunne tilbringe hans vågentid på maven. Men det kan han altså ikke.
Om eftermiddagen bliver han som regel mere ked af det, og kan græde rigtig meget. Vi giver ham som regel et bad ved 17 tiden, uden sæbe og kun med lidt babyolie, da han elsker dette. Efter badet er han ofte totalt ulykkelig indtil han falder i søvn, ofte ved 18-19 tiden. Så han kommer virklig tidelig i seng.
Efter amningen om aftenen ved 21-22 tiden falder han ofte i søvn igen med det samme.
Så mit spørgsmål til dig er:
Er hans søvn mønster normalt for et 2 mdrs barn?
Hvad gør jeg med ”Ligge på mave” problematikken?
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Lisa