Svar: Hvorfor ikke bare give sødmælk i stedet for mme?
11. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Sødmælk har de sidste 20 år været anset for ernæringsmæssig uegnet til spædbørn, fordi indholdet af protein og mineraler er for højt og jernindholdet for lavt. Endvidere kan sødmælk provokere mikroskopisk tarmblødning, specielt de første 6 måneder.
Modermælkserstatninger bliver sammensat, så de i næringsstoffer minder så meget om modermælken som muligt. Indholdet af protein, mineraler og vitaminer er lidt højere i modermælkserstatning end i modermælk, men det skyldes at man har lavet en margen for børns forskellige behov og fordi optagelsen af nogle næringsstoffer ikke er så god som fra modermælk.
Det er korrekt at modermælkserstatninger fremstilles på komælk, men produkterne bliver altså sammensat og forarbejdet, så de ligner brystmælken mest muligt og så barnet tåler dem bedst muligt. Derfor er modermælkserstatning det bedste alternativ til modermælk og et godt alternativ :o)
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske