Svar: Stadig en del natteroderi trods dræn
11. november 2008
Alder:
7 mdr.
Kære B´s mor.
Det lyder hårdt med mellemørebetændelse, anlæggelse af dræn osv. i 7 måneders alderen og jeg kan godt forstå at du efterspørger en fast nattesøvn - det trænger I alle til efterhånden.
Mange forældre regner med at barnet søvnvaner ændrer sig markant når drænene i ørerne er lagt, men ofte er det ikke sådan. Man kan godt mærke en lille bedring, men det tager stadig tid at lære barnet at sove igennem om natten. Jeg sammenligner det ofte med stress og det handler om at kroppen husker.
Mennesker der har prøvet at have rigtig stress, mærket hjertet slå hurtigere, mærket brystsmerter, hurtigere åndredræt, hovedpine osv. - der skal ikke ret meget til, før de føler sig 'sat tilbage'. Har de hovedpine en dag, så bliver de med det samme urolige, hvad sker der, er det nu på vej tilbage igen ... og det handler om at kroppen husker. Den reagerer lynhurtigt på små bitte signaler. Sådan er det også med børn og gentagende mellemørebetændelser. Din dreng har en erfaring med sig om at det gør ond i ørerne, når han sover. Han er vant til at vågne flere gange natten igennem, fordi han er blevet vækket af smerter og det glemmer kroppen ikke. Selvom han ikke har smerter mere, så vågner han stadig, simpelthen fordi kroppen husker og det tager rigtig lang tid at få nye vaner.
Det bedst du kan gøre er derfor at lulle ham til ro igen, når han vågner, så han stille og roligt finder ud af at han ikke har ondt og sagtens kan sove videre. Han skal ikke tilbydes mælk midt om natten mere, men det er stadig relevant aften, sen aften og tidlig morgen.
Derudover har hans viarierede søvn, manglende rytme og indtag af mad i løbet af dagen, naturligt også noget at sige i forhold til hans søvn om natten. Tingene hænger jo sammen og det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at have en fast rytme for dagen. Naturligvis kan lurene godt skubbe sig ½ times tid, så han nogle dage sover lidt mere og andre lidt mindre, men som udgangspunkt er det en god idé, hvis du kunne forsøge at kigge lidt mere på klokken og putte ham, tage ham op, give ham mad osv. på nogenlunde faste tider.
En plan for dagen til en dreng på 7 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske med mme
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, kiwi, blomme, fersken eller lignende. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 +/- ½ time, sover måske kun 45 minutter, måske mere - det er fint nok
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker eller andre former for brødskorper i hånden. Tilbydes agurkestænger, kartoffelbåde eller lignende, hvis du har rester fra aftensmaden er det fint. Kan også tilbydes lidt ris med lidt sovs osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca kl. 13 igen +/- ½ time, tidspunktet afhænger for hvor meget han har sovet formiddagslur, altså hvor sent han er stået op. Sover her en lidt længere lur.
Eftermiddag 15.30-16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, vand af kop.
Powernap springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad. Kan tilbydes ris med sovs (boller i karry), indmaden af en frikadelle moset i grøntsagsmosen, kartoffelbåde, kogte blomkål og broccoli hoveder kan gives i hånden osv. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat 23.30-05: Sover uden at få mælk
Det vil være relevant for hans alder at få to lure dagligt, og ofte vil formiddagsluren være den korteste lur - ofte måske kun vare 45 minutter til en time og så vil han sove et par timer til middag. Andre gange sover børn måske 2 x 1½ time og det er også okay. Men prøv så vidt muligt at komme ind i en rytme, hvor han sover nogenlunde til samme tid hver dag og tilbydes mad som ovenfor beskrevet.
Med hensyn til tænder, så vil du kunne se at tandkødet bliver rødt og hævet og du kan også mærke og fornemme tænderne nede i gummerne.
Med hensyn til ovenstående plan, så håber jeg at den giver lidt idé om hvordan du også kan tilbyde din dreng mere og mere familiemad. Som du kan se anbefaler jeg grød morgen og eftermiddag, grøntsagsmos med kød og fisk til frokost og aften og frugt gives som mellemmåltider. Han kan få rigtig mange grøntsager osv. med den alder han har og det er en god idé at du medtænker, hvordan du stille og roligt får ham over på jeres mad. De dage, hvor I ikke spiser børnevenligt, vil det være fint at tilbyde ham grøntsagsmos og forskellige middagsretter til babyer fra glas. Det kan du sagtens gøre.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske