Svar: Genert dreng, vil ikke sige tak og farvel
10. november 2008
Alder:
4 år
Kære Helena
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at du er frustreret og synes det er svært. Der er ingen tvivl om at du gør rigtig mange gode ting og jeg kan godt se, at du har læst nogle af mine tidligere svar omkring generthed. Du ved godt, at det er vigtigt ikke at kalde din dreng genert, undgå at give ham den rolle, at du skal medinddrage ham ved at svare for ham og forsøge at få ham med i samtalen og samtidig er du også meget opmærksom på hvordan du selv virker, at din egen generthed som barn og måden det blev tacklet på, ikke skal påvirke ham negativt.
Spørgsmålet er så, hvorfor ingen af tingene rigtig virker, hvorfor din dreng forsat trækker sig og vægrer sig mod at sige farvel til gæster, ikke vil sige tak for gaver osv. Han ved jo højst sandsynligt godt at det forventes af ham, men han gør det ikke ...
Du har naturligvis ret i at det er uhensigtsmæssigt og bestemt ikke anerkendende at du ender med at råbe af ham og skælde ham ud ... Jeg kan godt sætte mig ind i de følelser der opstår i dig og forstå hvorfor det sker og din dreng tager jo heller ikke skade af at mærke at du en gang imellem bliver sur - men naturligvis er vi enige om at det ikke bør være sådan.
Det betyder dog ikke at du bare skal lade ham være og ikke stille krav. Et eller andet sted, så må du godt fortælle ham at der er visse regler - man siger tak og man siger farvel, sådan er det og den beslutning skal du stå ved og han skal også mærke at du er sikker omkring det. Hvis man ikke siger tak, så virker man jo utaknemmelig (og du får det dårligt, hvis din dreng virker sådan) og så er det jo almindelig god høflighed at hilse på folk og sige tak, når de forærer en noget. Sådan vil vi gerne have det og det er naturligt vigtigt at lære vores børn.
I en alder af 4 år, kan man også godt forklare din dreng visse ting og han må også kunne give udtryk for, hvorfor han har det som han har det. Du nævner selv at der ikke er krav om at han skal knuse eller kramme og det er rigtig fint. Det kunne jo godt være at han holder sig tilbage fordi han vil undgå fysisk kontakt. Du bliver altså nødt til at finde ud af 'hvorfor' - hvad er det der ligger til grund for hans handlinger.
Måske handler det om at han simpelthen ikke forstår hvorfor han skal sige tak eller farvel. Han føler måske at han skal gøre det 'bare fordi du siger det' og han er jo i den alder hvor han måske er begyndt at sige: "Jeg bestemmer over mig selv ..!". Derfor tænker jeg at det er rigtig vigtigt at tale med ham om, hvorfor man siger tak og hvorfor man siger farvel.
Når man modtager en gave fra en anden, så har den anden tænkt over hvad der skulle købes. De har været oppe i en butik, de har valgt imellem forskellige ting og har udvalgt lige præcis den ting, fordi de tænker "den bliver Matheo glad for". Og hvordan kan man se om nogen er glade og hvordan kan man fortælle nogen at man er glad. Det gør man ved at smile og ved at sige tak. Hvis man ikke gør det, så bliver den der har givet gaven ked af det.
At sige tak, handler om at tage hensyn til andres følelser og det er rigtig vigtigt at du taler med din dreng om det. Hvis han får noget han ikke kan lide, så skal man stadig sige tak. det er ikke det samme som at man skal hykle og give udtryk for at noget er helt vild flot og lækkert, når man synes det er grimt og man hellere ville have noget andet - men et tak er på sin plads, fordi den der har givet gaven, har gjort det af omtanke.
Du må også gerne bruge ham selv, - tag ham med op at handle, når I skal købe gave til nogen. Tal med ham om hvad I køber og hvorfor, hvilken en er pænest osv. Så han oplever hvad det vil sige at vælge ting og lad ham så være med til at give gaven og opleve en anden sige tak, lad ham opleve, hvordan en anden tager imod det jeg har været med til at vælge ud.
I forhold til at sige farvel, så gælder her lidt det samme tænker jeg, at han skal forstå, hvorfor det er vigtigt. I nogle lande siger man farvel i stuen og så går gæsterne ud og tager tøj på og går - men i DK er det ikke sådan. I DK har vi nogle regler vi følger og det handler igen om at andre ikke skal blive kede af det og det er pænt at sige goddag/hej, når folk kommer og vise man er glad for at se dem - ligesom det er pænt at sige farvel når folk går, så - ikke for at vise dem 'puha, endelig, det er godt du går nu' men for at vise dem at det har været hyggeligt, måske kan vi ses igen en anden dag.
Jeg tænker at du skal prøve at tale med ham om hvordan han reagerer på andre og hvordan de reagerer på ham og for at det ikke skal være alt for svært for ham - for det er svært at tale om sådanne ting uden at føle sig personligt ramt og føle sig forkert, så vil det være rigtig godt, at læse nogle bøger om emnet. Det at læse om tingene, tale om 3. person kan gøre det lidt lettere og i forhold til hans alder, vil det være super godt.
Maaholms forlag, nu under Borgen, har udgivet en hel serie af bøger som handler om disse ting. Nogle af de relevante titler for dig finder du her:
"Jeg er høflig", "Jeg viser respekt", "Jeg er genert", "Jeg er ærlig", "Jeg tager ansvar" og "Jeg er noget særligt". Hele serien lægger op til samtale om de Sociale spilleregler, det der også kan betegnes som 'God opførsel'. Du finder blandt andet bogen "jeg er genert" i bogguide under 'Børnebøger for børnehavebørn'.
Så mit umiddelbare råd er altså at du forsøger at finde ud af hvorfor han ikke vil, hvad det handler om. Hvis man kender årsagen, så er det også lettere at gøre noget ved det. Derudover vil det være en rigtig god idé, hvis du kunne læse bøger for ham der handler om de sociale spilleregler, hvordan vi påvirker andre og hvordan de også påvirker os via vores opførsel. Og når du så står i situationer, hvor han nægter f.eks. at komme og sige farvel, så må du gå hen til ham, skabe øjenkontakt og stille og roligt tage ham i hånden og bede ham gå med hen og sige farvel. Det er sådan reglerne er, det har I talt om :o)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske