Svar: Søvn og yoghurt
10. november 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Linda
Måske har din dreng behov for lidt mere mad i løbet af formiddagen, det vil være helt relevant med den alder han har nu at han begynder at få morgen mad + et fast mellemmåltid om formiddagen inden formiddagslur.
Det er dog også sådan at børn ofte begynder at sove en lidt kortere formiddagslur og så tager en lidt længere middagslur i stedet og det kan også være den rytme, din dreng er ved at få.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: En portion frugtmos, frisk frugt i hånden, det kan være de lidt blødere frugttyper som appelsinbåde, kiwi, blommer, ferskner osv. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes derudover ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger og lignende i hånden. Kan også få lidt kartoffelbåde, lidt ris med lidt sovs eller lignende rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Tilbydes igen lidt frisk frugt i hånden at sutte på og gnaske lidt i.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt jeres mad. Tilbydes ris, grøntsager og lignende moset med lidt sovs, kogte blomkål og broccolihover, kartoffelbåde og lignende at sidde med i hånden selv, brødskorper og hvad der eller er. Indmaden af en frikadelle kan kommes i grøntsagsmosen osv. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Nat 23.30-05: Sover uden at få mælk
Med hensyn til yoghurt, så anbefales det at børn først efter 9 måneders alderen tilbydes større mængder komælk. Han må dog gerne få det, har han f.eks. lidt tynd mave så kan lidt A38 eller tykmælk være en god idé. Men ellers tænker jeg at det er bedre at give ham komælk via maden I spiser, sovs, ost osv. så han bruger sin ration af mælk på at få mad der tager udgangspunkt i jeres mad.
Hvis du gerne vil give ham lidt yoghurt, så anbefales det at vælge A38, tykmælk eller neutral sødmælksyoghurt og så selv komme frugtmos på. Hvis man køber frugtyoghurt er sukkerindholdet ofte meget stort. Ymer, Ylette og Kvark anbefales ikke til børn under 1 år på grund af indholdet af protein.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske