Svar: Soveproblemer - 8 mdr.
10. november 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Katrine
Med den alder Lærke har nu, er det relevant at hun sover 2 gange i løbet af dagen. Ofte vil formiddagsluren være den korteste lur, hun vil her ikke sove mere end måske 45 minutter, til middag kan hun så sove et lidt længere stræk, måske 1½ time, lidt mere hvis du er heldig og det er fint. Da hun hører til de børn som ikke sover dagen væk, så må du regne med at det vil være passende at sove sådan for Lærke.
Med den alder Lærke har er det også rigtig vigtigt at du får skruet gevaldigt ned for amningerne og op for den rigtige mad. Det er vigtigt fordi al den mælk tager pladsen op for mere sufficient kost, hendes energibehov er stort, hun udvikler sig rigtig meget, skal bruge en masse energi på at kravle, rejse sig udforske verden og det kræver rigtig mad. Derudover er hendes behov for bryst et problem i forhold til at sove og de forventninger du har omkring at hun skal lære at falde i søvn selv.
Lærke har lært at sove med brystet i munden, hun har aldrig lært andet og derfor protesterer hun voldsomt, når du forsøger at få hende til at sove uden. Om dagen er hun samtidig sulten - hun har behov for meget mere mættende mad end hun får lige nu og om natten luller hun sig til ro med brystet hele natten igennem. Det påvirker jeres søvn begge to og påvirker igen hendes indtag af mad. Det er altså en rigtig dum cirkel I to er kommet ind i og det må du forsøge at ændre på .. :o)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 uden amning
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskellig smørbar pålæg, gerne fiskepålæg - sildepostej, makrel, rognguf, tun osv. Tilbehør af kogte pastaskruer, små stykker frikadelle osv og suppleres op med grøntsagsmos (hjemmelavet eller fra glas) så hun er helt mæt. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 evt. med amning, hvis ikke den kan undværes. Sover her lidt længere lur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost i stænger, tilbydes evt. en lille portion tykmælk med frugtmos, lidt rugbrødsdrys eller lignende, frisk frugt i hånden. vand af kop.
Aften 18: Familiemad, gerne retter med hakket kød og fisk. Det kan være lasagne, spaghetti med kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), kartofler, grøntsager, sovs osv. Ligesom fisk 2-3 gange om ugen er vigtigt - det kan være laks, rødspættefileter, fiskefrikadeller, torsk osv. Hun skal fortsat tilbydes mos ved siden af mad i stykker, så du er sikker på at hun er mæt. Vand af kop.
En del forældre har glæde af at indføre en godnatgrød inden sengetid, for at være sikker på at barnet ikke går sulten i seng.
Ammes og puttes til natten i sin egen seng ca kl. 20
Sen aften 23-24, ammes og puttes igen tilbage i sin egen seng.
Skal ikke ammes mellem midnat og næste morgen tidlig og derfor er det også nødvendigt at I ikke ligger sammen, men at hun sover i sin egen seng og ikke forstyrres af duften af din mælk. Det er helt naturligt at hun søger brystet hele natten igennem, når I sover sammen og det er synd for hende at nægte hende brystet, hvis hun ligger sammen med det ... det er jo nærmest tortur :o)
Det er sådan at vi alle sammen har brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove, ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvn associationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Jeres datters søvnassociation er brystet. Hun er dybt afhængig af brystet for at kunne falde i søvn, hun er dybt afhængig af at ligge sammen med dig. Det er det hun er vant til, det er derfor fuldstændig korrekt, når du oplever at hun græder fordi hun ikke kan finde dig, når hun vågner op. Hun har lært at du skal være der for at hun kan sove ...
Vi vågner alle sammen 10, 15, op til 20 gange når vi sover. Vi vender os om, skifter side, trækker dynen op, sparker dynen lidt af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Ofte mærker vi slet ikke at vi vågner og gør disse ting, det sker imens vi sover. Små børn har også sådanne opvågninger og hvis barnet har lært at falde i søvn i din favn og tæt op af dig, så vil hun naturligt ikke kunne falde i søvn uden at have det. Hun vil søge det indtil det kommer igen. Det svarer lidt til at du var faldet i søvn ved siden af din mand og hvis du så i løbet af natten oplever at han er væk, så vil du sandsynligvis heller ikke kunne sove videre, men vil vågne op og søge efter ham, finde ud af hvor han er blevet af og først falde til ro, når du havde fundet ham.
At ændre det fuldstændig uden gråd er svært, og det er helt naturligt at hun vil protestere og det må hun godt. At hun ikke bliver ammet om natten er jo ikke ensbetydende med at hun ikke kan blive trøstet, beroliget, kærtegnet og lignende, hun behøver ikke føle sig alene og forladt. I kan sagtens være der for hende selvom hun ikke får bryst. Hvis kun brystet virker, så må du give hende det, men det skal være så kortvarigt som muligt, så hun ikke fyldes op med mælk, men kun beroliges. Og så skal du om dagen give hende mad som ovenstående madplan beskriver.
Det er ikke korrekt at din datter ikke skal have jerndråber, det bør hun få da hun ammes og ikke får modermælkserstatning. Hun bør tilbydes jerntilskud dagligt og du kan f.eks. købe babyfer som kan drysses på hendes frugtmos - det bedre optagelsen at få det på den måde.
Hendes hårde mave skal derudover reguleres ved mere rigtig kost og større variation. Madplanen jeg har sendt dig vil også være passende når du begynder at passe børn. Det er vigtigt at de alle fire spiser sammen og får måltider der ca. svarer til dette.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske