Svar: Aften og natteritualer
10. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Der er så meget fokus på børn og søvn i dag og det er næsten blevet sådan, at man er unormal, hvis man ikke har søvnproblemer ... :o) Der behøver ikke være spor i vejen for at du ammer din datter og først putter hende når hun sover. Sålænge det fungerer og hun sover trygt og sammenhængende derefter, så kan jeg slet ikke se at det er et problem. Nogle børn sover fremragende på denne måde og det er fint, det skal man ikke gøre noget problem ud af.
Det er hvis hun begynder at vågne hele natten og tydeligt søger brystet for at kunne sove videre at det bliver et problem, men så længe hun ikke gør det, så tager I det stille og roligt og giver hende den erfaring at det at skulle sove er dejligt, trygt, fyldt med følelsen af velbehag.
Så kan du se stille og roligt i takt med at hun bliver ældre, hvordan I kan ændre lidt på ritualerne. Hendes mælkebehov vil jo stille og roligt skulle nedsættes og hun vil stille og roligt lære at sove uden brystet om dagen først. Derefter kan hun så lære det om aftenen, hvis det skønnes nødvendigt. Sover hun stadig igennem uden problemer, ja så er det jo ikke noget problem.
Jeres datter sover lange lure i løbet af dagen, hvis hun sover 2 lure af hver 3 timer + nogle gange en lur ekstra på 1½ time ... Gennemsnitligt vil de fleste børn i 4 måneders alderen sove 5-6 timer sammenlagt i løbet af dagen og ca 10 timer om natten afbrudt af amning. Jeg kan derfor godt forstå, hvis I nogle gange har svært ved at få hende til at sove sin tredie lur og jeg kan også godt forstå, hvorfor hun nogle gange vågner tidligt og ikke vil sove igen om natten. Det lyder simpelthen som om at hun på det tidspunkt ikke behøver mere søvn, men er klar til at være vågen 1½ times tid inden hun skal sove igen.
I skal derfor overveje om hun skal holdes sovende og nøjes med sine to lure dagligt i løbet af dagen eller om I skal forsøge at pille lidt ved hende, rumstere lidt omkring hende og se om hun så kan vågne lidt før, så hun i stedet for 2 lange lure, får 3 lidt kortere lure og i stedet sover en længere og mere ensartet nattesøvn ...
Med hensyn til flytning på eget værelse, så synes jeg som udgangspunkt at det er bedst at flytte børn i 6 måneders alderen. I den alder er barnet normalt så motorisk aktiv, at det selv kan vende og dreje sig og risikoen for vuggedød er derfor minimal. Nogle gange kan forældre og børn forstyrrer hinanden så meget at det må anbefales at sove i hvert sit rum tidligere, men det er ikke tilfældet hos jer og derfor synes jeg I skal vente med at flytte hende. Så lang tid hun har behov for mælk om natten, er det også dejlig for dig at have hende lige i nærheden .. :o)
Mine tanker om årsagen til jeres datter opvågninger handler således hverken om behov for mere mad eller at I forstyrrer hinanden men mere om at hun vågner fordi hun sover så meget om dagen som hun gør ...
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske