Svar: Hvornår forstår de at deres handlinger har konsekvenser?
Kære Linda
Det er et utroligt komplekst spørgsmål du stiller, fordi det handler om vores hjerne og hvordan hjernen udvikles og arbejder. Jeg vil prøve at beskrive noget af det så kort og præcist som muligt.
Det lille barn bliver født med en umoden hjerne, der er milliarder af hjerneceller, men forbindelserne imellem dem er få og det er forbindelserne mellem cellerne i hjernen som sætter os i stand til at tænke og handle som vi gør.
Forbindelserne mellem hjernens celler dannes af det samspil som barnet oplever med sine forældre. Hvis barnet bliver mødt med positivitet, lydhørhed og kærlighed, så vil barnet danne forbindelser i hjernen, der giver barnet det vi forstår ved et godt liv. Et barn der mødes med emotionel lydhørhed vil således stille og roligt lære at beherske vrede, at være venlig og hvordan man i det hele taget møder en anden.
Modsat vil et barn der mødes med tyranniserende forældre, med manglede omsorg og uden emotionel nærhed begynde at tilpasse sig dette. Barnets hjerne vil aktivere de celler og forbindelser, der styrer f.eks. frygt, forsvar og angreb.
Man siger at 90% af hjernens vækst foregår de første 5 leveår og derfor er det utroligt vigtigt, hvordan man som forældre reagerer på sit barn. Alt det du og din datter gør sammen, vil påvirke din datters hjerne og vil påvirke hende udvikling og også liv fremover.
Man kan beskrive hjernen på flere måder, men i forhold til børn og i forhold til at forstå, hvad det er der sker, når man har med små børn at gøre, så kan det være en god idé at se hjernen inddelt i 3 dele:
1. Den rationelle hjerne, som også kaldes storhjernen. Det er denne del af hjernen der styrer kreativitet, fantasi, problemløsning, selverkendelse, omtanke, empati, eftertanke og lignende.
2. Pattedyrhjernen, som også kaldes mellemhjernen eller det limbiske system. Den udløser store følelser der skal styres af den rationelle hjerne. Det er raseri, frygt, separationsangst, social tilknytning, legesyge, lyst til at udforske og lignende.
3. Krybdyrhjernen er den nederste del af hjernen og den aktiverer vores vigtige kropsfunktioner. Det er sult, fordøjelse, åndedræt, blodomløb, temperatur, at kunne bevæge sig, kamp eller flugt.
Når din datter bider dig i storetåen, så sker der en aktivitet i pattedyrhjernen, hun har lyst til at få omsorg, hun har lyst til at lege, hun udforsker, ser hvad der sker, hvad reaktion hun får. Da pattedyrhjernen styres af den rationelle hjerne, så er det vigtigt, at det er den du med din reaktion aktiverer. Det er vigtigt fordi du med din reaktion jo netop er med til at skabe de vigtige forbindelser mellem disse to hjernedele.
Derfor er det vigtigt at du reagerer med lydhørhed, viser din datter at du ...
... forstår hvad hun vil. Du må naturligvis gerne sige av, så hun ved at det gør ondt og du kan også sætte hende fra dig, hvis hun slår dig, så hun oplever at det her var forkert. Men det er meget vigtigt at hun ikke bliver bange for dig eller føler sig forkert. Du skal derfor passe meget på med, hvordan du skælder hende ud og det er meget vigtigt ikke at bære nag.
Du skriver: "Nogle gange når jeg står og laver mad bider hun mig i tæerne, jeg går ud fra at det er fordi hun vil have opmærksomhed, men hun må da gerne kunne lære at vente til senere ..". Sådan tænker hun slet ikke og det tager meget lang tid før der er dannet forbindelser i hendes hjerne, der sætter hende i stand til at 'vente på at det bliver hendes tur'. Se dig om blandt voksne - mange voksne kan stadig have svært ved dette, f.eks. er der altid nogen der stiller sig foran i køen selvom det ikke er deres tur :o)
Hvis du har brug for tid til at lave mad og ikke vil forstyrres af din datter, så er det vigtigt at du giver hende noget andet at aktivere sig med. Hun kan evt. hjælpe dig med borddækningen, hun kan sidde i sin høje stol og være med, når du laver mad, hun kan få lidt af de grøntsager du er ved at skære ud til salatskålen osv.
Det er helt naturligt at børn i din datters alder bider eller slår, når de mangler ord. Det er netop det manglede ordforråd der ofte er skyld i at barnet er nødt til at markere sig fysisk for at fortælle hvad det føler. Det kan både være kærtegn der kammer over "jeg elsker dig så højt at jeg kan spise dig" og derfor bider barnet. Men det kan også være af afmagt, at barnet føler sig trængt op i en krog eller det kan være en måde at få opmærksomhed på "så se mig dog".
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Når man irettesætter børn så handler det altså om at vælge nogle teknikker som aktiverer barnets storhjerne, den rationelle hjerne i stedet for at udløse reaktioner fra mellemhjernen (pattedyrhjernen) om trussel og angreb. Det er vigtigt at sætte ord på det som sker, de ting barnet selv mangler ord til:
"Du bliver bare så vred lige nu" eller hvis et barn bider et andet, så skal man imødekomme begge børn. Trøste det barn der er blevet bidt, men samtidig sætte ord på overfor det barn som kom til at bide, så den der bider kan se og høre hvad det gør ved den anden: "Du bliver ked af det, når xx bider dig, det gør ondt" og til den der bider "det var forkert at bide, næste gang skal du sige 'se bilen' i stedet for" eller hvad det nu kan handle om.
Der ligger flere spørgsmål og svar her på siden om når børn bider og slår og jeg tænker du også kan få noget ud af at læse disse. Her har jeg givet lidt mere neurologisk fysiologisk forklaring på hvad der sker og håber du kan bruge det videre:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
22. november 2024 | Opdragelse | 3 år
Kære Helen. Vi har en dreng på 3 år (blev 3 i oktober) der startede i...
13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.
Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...
26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....
17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....
16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.
Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...
Viden om børn:
Vitaminer præmatur
Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:
D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:
Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.
Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...
Sundhedsplejerske
Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.
En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.
Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen
Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.
De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!
Tak fra drengens forældre