Svar: Mit barnebarn på 7 måneder vil ikke bruge sut
2. juni 2003
Alder:
7 mdr.
Kære mormor
Det er meget almindeligt at børn der bliver ammet og derigennem får stillet deres suttebehov er afvisende overfor at få en sut. Og egentlig er det jo forståeligt nok,- når man er vandt til at sutte på et varmt godt bryst og få mad, når man sutter, hvem gider så sutte på et stykke gummi uden at få noget ud af det. Det er jo derfor det også kaldes ”narresut”.
Sutten bruges ofte til at trøste barnet med og kan være et godt middel, hvis forældrene ikke kan finde en anden måde at trøste barnet på. Men sutten kan også blive en plage, f.eks. når barnet taber den om natten og vågner flere gange for at få den puttet i munden, eller når barnet skal aflevere den igen, fordi ”nu er du for stor til at have sut”, eller andre grunde som tandproblemer og taleproblemer.
Min umiddelbare holdning er, at dit barnebarn ikke skal presses til at tage sutten. I kan tilbyde hende den, men hvis hun ikke bryder sig om det, så lad være. Med en god forældrekontakt, rolig stemme, sang, musik, små stryg over håret og lignende, så vil dit barnebarn højst sandsynligt kunne falde til ro og blive trøstet også uden en sut.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske