Svar: Fontanellen
12. april 2004
Alder:
1 mdr.
Hej
Det er helt normalt at man kan se pulsen i fontanellen.
Over fontanellen er der en tyk, stærk bindevævshinde, så det er ikke spor farligt at røre ved den bløde plet. Du kan roligt gnubbe den godt med et håndklæde efter bad og ligeledes frisere barnet med en kam.
Fontanellen kan være nedsunket, hvis det er meget varmt eller hvis barnet er sygt og f.eks. har feber. Det er et tegn på at barnet mangler væske og derfor skal man give barnet rigeligt at drikke, hvis man oplever dette.
Fontanellen kan også være lidt nedsunket lige før et måltid, her skal man så bare lægge barnet til brystet, som man havde tænkt sig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske