Svar: Pludrer næsten ikke
4. november 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Jeg går ud fra at din dreng er blevet ørescreenet da han var spæd og hvis hans hørelse var normal ved fødslen, så skulle den også gerne være det nu. Det er dog sådan, at hvis børn pludselig er meget stille og holder helt op med at pludre, så skal man overveje om barnet kan have problemer med hørelsen og det kan du få undersøgt hos en ørelæge. Det kræver ikke henvisning.
Det er dog også sådan at børn i nogle perioder er lidt mere stille end i andre perioder og ofte hænger det sammen med at de i stedet bruger energi på noget andet, - at de udvikler sig på nogle andre områder. Man kan se det samme rent motorisk, at barnet fra at have trillet rundt om sig selv flere gange, pludselig i en periode holder op og måske i stedet bruger mere energi på at observere og pludre ... :o)
Du fortæller at din dreng er meget opmærksom og kigger rigtig meget på dig når du taler med ham. Du fortæller også at du holder små pauser, venter på at han skal svare, giver tid og forsøger at invitere til en dialog, det er rigtig fint og det skal du naturligvis blive ved med.
Men prøv at lægge mærke til om han er særlig interesseret i at bruge sig selv i øjeblikket. Øver han sig i at trille fra mave til ryg, er han særligt opmærksom på sine hænder, evt. på dine hænder. Prøv at synge små sange for ham, hvor du bruger din hænder og fingre. Det kan være lille Peter Edderkop, hvor du med dine fingre klatrer op af muren osv. Lad ham følge dine fingre, din stemme og læg mærke til om han forsøger at gøre som dig, forsøger at bruger sine hænder, så er det måske der han energi bliver brugt i øjeblikket :o)
Hvis du oplever at han vedbliver at være stille, så må du få hans ører undersøgt ... :o) Fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske