Svar: Manglende lyst til aftensmad
4. november 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Charlotte
Hvor er det dejligt at høre at Simone trives så godt i dagplejen, det er dejligt at tingene nogle gange bare løser sig stille og roligt og det giver jo en lille reminder om ikke at tage problemerne på forskud .. :o)
Det er helt normalt at børn efter 1 års alderen, bliver lidt mere selektive, hvad angår mad og også at det især er om aftenen man oplever problemer. Det hænger ofte sammen med at barnet ofte er træt efter en lang dag i pasningsordning og simpelthen ikke har overskud til at spise særlig meget. Samtidig vil de også gerne selv, så man står ofte i problemet at barnet spiser vil selv, men så ikke spiser nok ..
Det er en rigtig god idé at sørge for at barnet dagen igennem sikres mad nok og variation nok. Det er således nødvendigt at barnet til frokost ikke kun tilbydes rugbrød, men også tilbydes både fisk, kød og grønt, så det ikke kun er om aftenen at barnet får disse fødevarer. Derudover vil det ofte være en god idé at tilbyde barnet lidt grønt som før aftensmad. Mange børn er sultne omkring kl. 17 som ofte er det tidspunkt hvor vi begynder at overveje aftensmaden .. :o) og hvis barnet der har spist lidt ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt eller lignende, så behøver man ikke koncentrere sig så meget om indtaget af grønt til aftensmaden.
Hvis jeres datter spiser godt med grønt og det er kød og fisk, der er problemet, så vil det være en rigtig god idé at du tilbyder kød go fisk til frokost og du kan evt. også give hende en frikadelle at gnaske i som før aftensmad og så kan hun sagtens bare spise grønt og pasta til aften ...
Derudover tænker jeg at det er vigtigt at hun nu tilbydes samme mad som I andre spiser og hun kan spise alt. Du må gerne supplere med en portion grød eller yoghurt inden sengetid, så du er sikker på at hun ikke går sulten i seng.
De fleste børn vil være omkring 16 måneder inden de mestrer selv at spise med ske - du kan forsøge om hun allerede kan, men du kan ikke forvente det. Derfor vil det ofte være nødvendigt at hjælpe lidt til. Du kan mose f.eks. kartofler og sovs og hjælpe hende med at spise dette og så kan du lade hende selv spise kød i stykker. Du skal naturligvis også vælge børnevenlige retter som lasagne, spaghetti med kødsovs, madpandekager, farsbrød, boller i karry, fiskefiletter, laks, fiskefrikadeller osv.
Kartofler kan laves på mange måder, nogle gange er almindelig kartofler ikke et hit, i stedet kan du så lave kartoffelbåde, som hun selv kan sidde og dyppe i lidt sovs og spise med hænderne :o)
Jeg håber ovenstående har givet dig lidt idéer og forklaring, rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske