Svar: Vil sove i soveværelset
4. november 2008
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Louise
Min umiddelbare tanke er at jeres datter lyder til at have behov for den ekstra ro og tryghed det giver at kunne komme ind til jer om natten. Hun falder trygt til ro i sin egen seng og det er naturligvis vigtigt fortsat at holde fast i dette, så hun forbinder det sted med at skulle sove. Men i løbet af natten vågner hun og har brug for at kunne sove videre hos jer ...
Jeg synes det er fint at lade hende komme ind til jer i en periode og lade hende få den ro og sammenhængende nattesøvn. Men stille og roligt skal I naturligvis tænke på om hun vågner fordi hun drømmer og derfor er ked af det - i forhold til hendes alder kan hun sagtens drømme, også drømme af lidt mere uhyggelig karakter. Det kan godt være derfor hun græder og protesterer mod at komme tilbage til sit værelse om natten.
Måske vågner hun også fordi hun skal tisse? Ligesom vi voksne har en periode midt om natten, hvor vi vågner op, går ud og tisser, registrerer vejret så vi næste morgen kan sige "hørte du hvordan det tordnede i nat?" eller lignende, så har børn også en periode midt på natten, hvor de er lidt mere årvågne og det kunne meget vel passe med omkring kl. 02 ...
Hun kan altså godt vågne op og gå ind til jer, som en del af hendes søvncyklus og her må I gerne følge hende på toilet (hvis hun er parat til dette) eller tilbyde hende en tår vand eller lignende og så putte hende i seng igen. Sæt jer ved siden af hende, fortæl hende at det er nat, at hun roligt kan lægge sig til at sove igen, at I sidder der, passer på hende osv. og så kan hun komme ind til jer, når det bliver morgen. Men om natten skal hun sove i sin seng.
I skal altså vurdere hvad hendes opvågninger handler om, hvorvidt det er utryghed på grund af drømme eller et led i hendes natcyklus.
Håber mine tanker hjælper videre på vej:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske