Brev:
Vågner om natten - 12 mdr.
3. november 2008
Alder:
12 mdr.
Vågner om natten - 12 mdr.
Hej Helen
Ja så blev det igen tid til at spørge dig til råds igen..
Silke er nu blevet 1 år og trives glimrende i vuggestue og herhjemme. Hun er begyndt at få forebyggende medicin mod astmatisk bronkitis, da hendes hoste eskalerede helt vildt. Medicinen har virket, men vi har så fået det problem, at hun nærmest hver nat nu vågner i tidsrummet 24-03 om natten. Det starter med lidt klynken, som jeg reagerer på, går ind og giver sutten og putter dynen om hende og det virker som om hun sover videre. Men, ligeså snart jeg forsøger at forlade værelset begynder hun at græde... og sådan kan det så fortsætte i 1 nogengange 2 timer. Hvor vi tager hende op trøster, tjekker ble. Lægger hende igen og så starter det forfra.
Min kæreste og jeg er begge hårdt ramt, som du sikkert har hørt mange gange før. Men det er svært at få alt til at hænge sammen når vi ikke får en ordentlig nattesøvn...
Hun har jo altid været meget nem i forhold til det at sove. Så ved ikke rigtig hvordan jeg skal takle det. Eller om jeg gør noget galt i løbet af dagen, der gør at hun vågner om natten og er ked af det.. Jeg synes også hun generelt er blevet meget morsyg igen og jeg mener her at jeg møder hende så hun kan få det behov stillet. Tager hende og, leger og putter med hende.
På mig virker det egentlig nogle gange som om hun vågner så meget op at hun ikke bare lige sådan er til at få til at sove igen..
Håber ovenstående giver mening, det jeg efterlyser er nogle tanker og råd til at ændre dette?
Her er en kort oversigt over hendes rytme som den har været i et par måneder nu:
6.30 - står op og får havregrød og vand af kop
9 - 10 - får frugt, brød og grønt mælk af kop
10- 11 - sover til middag, som regel mellem 2 og 3 t.
13-14 - får igen brød ost, frugt og grønt evt. rester vand af kop
16 - får en god portion yoghurt og frugt i stykker vand af kop
17.30-18 - aftensmad, spiser alt og vand af kop
Hun har ind til nu fået en aftenflaske som jeg vil prøve at fjerne nu.
Ser planen ok ud?
Får hun det hun skal have?
Vi kan ikke rigtig få a 38, tykmælk osv. i hende. det kan hun ikke lide. Er det ok at give hende frugtyoghurt som alternativ? Jeg er klar over at der er sukker i, men hun skal jo have nok mælkeprodukt i løbet af dagen.. Ellers får hun ikke noget usundt overhovedet i løbet af dagen. Skal jeg give hende mælk til alle måltiderne nu, og er det ok med letmælk?
En sidste ting er at vi er ved at trappe hende ud af movicol og det skal jo gøres over en lang periode.. Vi plejer at give hende det i aftenflasken.. Kan jeg evt. give det i yoghurten i stedet?
Jeg håber ovenstående giver mening
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Tanja