Svar: Er natflaske nødvendig?
2. november 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Maria
Jeg synes det lyder fint at bibeholde de to flasker med 400ml indtil din dreng er et år, herefter kan du begynde at skære ned i mængden, så han til sidst helt kan undvære flaske tidlig morgen og i stedet få en tår vand, hvis han vågner og er tørstig og om aftenen kan flasken inden putning erstattes med en kop mælk og en godnathistorie.
De fleste børn vil i jeres drengs alder fortsat have behov for to lure dagligt, ofte af et par timers varighed, men der kan sagtens være perioder, hvor de sover mere kortvarigt og det kan ændre sig igen. Det kan både handle om udvikling, drømme, forkølelse eller andre sygdomme osv. som pludselig spiller ind på nattesøvnen.
Du skriver at din dreng spiser godt og det lyder også sådan, for en sikkerhedsskyld sender jeg her lige en plan for, hvordan en dag kan se ud i forhold til hans alder, så du er sikker på at han ikke vågner om natten og ikke sover kortvarigt om dagen, fordi han er lidt sulten.
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske med mme, trappes stille og roligt ned i mængde, så den tilsidst kan undværes og evt. bare være en tår vand
Morgen 7.30-8.00: Havregrød, lavet med sødmælk/letmælk, smørklat, sødmælk/letmælk af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade. Frisk frugt og bær. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden, det kan være frikadeller, pastaskruer, kogte grøntsager osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur og sover måske 1½ time
Eftermiddag 15-15.30: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Sødmælk/letmælk af kop.
Kan suppleres med en natgrød eller en frugtgrød med mælk til dessert
Puttes til natten ca kl. 20 med en flaske og stille og roligt overgår flasken til bare at være en kop mælk og en godnathistorie.
Som sagt tænker jeg at natflasken tidlig morgen er relevant, så længe hans jernbehov skal dækkes via mme og indtil da er det fint at bibeholde den. Stille og roligt må du så forsøge at fjerne den tidlige morgenflaske og erstatte med en tår vand og så bliver det også tid til at fjerne flasken inden sengetid og finde på et nyt putteritual :o)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske