Svar: Uro ved måltiderne
12. april 2004
Alder:
1 mdr.
Din søn er nu 5 uger gammel og jeg vil derfor lige fortælle at børn netop omkring 5 ugers alderen ofte bliver mere urolige og pylrede, simpelthen fordi de har det, der hedder appetitspring. Det betyder at din søn er ved at være så stor, at han har behov for mere mad og ved at være mere grædende og urolig, bliver han lagt mere til og der bliver produceret mere mælk. Selv om du giver flaske, så kan det godt være dette, der gør sig gældende og det er helt normalt for hans alder.
Derudover så kan det godt være at din søn er ved at vise lidt mere temperament på den måde at han ike har tålmodighed til at spise af flasken. Måske skulle du forsøge at købe en sut med et andet størrelse hul, for at se om det vil hjælpe. Netop det at han godt gider aften og nat, tyder på at han ikke er så temperamentsfuld, når han er træt.
Det er rigtigt at din søn bør få ca 1/6 af sin vægt, det er en rettesnor og nogle spiser lidt mindre, nogle lidt mere. Han er dog nok lige i underkanten hvis han ikke tager mere end 500-600 ml.
Kan du ikke prøve at give ham lidt mindre mad af gangen, men så give ham det hyppigere. På den måde når han ikke at blive så sulten at han mister tålmodigheden og du får hele tiden fyldt ham lidt op. Det kan virke i en periode.
I princippet skal børn der får flaske have mulighed for at spise frit, på samme måde, som når de får bryst. I forhold til hans alder er der derfor ikke noget i vejen for at du giver ham lidt en imellem. Lidt på samme måde, som hvis han fik bryst, så ville han mælde sig fordi han var tørstig og kun sutte i få minutter og ville så være på igen efter måske 1½ time, for så at tage et hovedmåltid.
Det kan godt være svært at vurdere og han har mavekneb. Hvis du mener at han har ondt i maven, så kan du give ham lidt mavemassage, hvor du med to fingre masserer rundt omkring navlen i cirkelbevægelser i urets retning. Brug evt. lidt olie, eller mild creme. Det kan også være en god idé at lave cykelbevægelser med hans ben. Du kan også stryge en stofble varm og vikle den om hans mave, eller simpelthen have ham liggende på brystkassen hos dig, så han får din kropsvarme på maven. Det er naturligvis ikke meningen at han skal blive overophedet, så du skal selvfølgelig holde øje med ham, men et lunt omslag kan nogle gange hjælpe på mavekneb.
Sukkervand har også en smertelindrende effekt og nole har glæde af at bruge kamillete,- også med en tsk sukker i, men så længe din søn ikke tager hvad han har behov for i mælk, er det vigtigt at du ikke begynder at give ham te eller andet, som ikke indeholder næring.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske