Svar: Min datter taber sutten, når hun sover
2. juni 2003
Alder:
2 mdr.
Kære Ilia
I nogle lande er det meget brugt at svøbe børnene, men det er ikke noget man normalt praktiserer i Danmark. Sandsynligvis fordi vi herhjemme mener, at børn har brug for at kunne bevæge sig frit, som et led i deres udvikling.
Mange forældre bruger det at trække en stofble igennem sutten, sådan at når din datter ligger med hovedet på siden, så støtter bleen sutten ved munden, så den ikke så nemt ryger ud. Efterhånden som hun bliver ældre, vil hun selv lære at finde sin sut, men indtil da, må du nok væbne dig med tålmodighed. At ligge og holde sutten til hun sover dybt, synes jeg ikke du behøver.
Børns suttebehov er forskelligt. Har din datter et stort suttebehov eller er det trygheden hun behøver. Hvis det er sidstnævnte, så kunne det måske være en god idé, at du puttede hende med noget der lugter af dig, f.eks. en t-shirt, som du har sovet i.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske