Svar: Ømme bryster efter ammestop
11. april 2004
Alder:
12 mdr.
De råd din søster og mor er kommet med, bruger vi også i Danmark. At få spændt brystet op, kan hjælpe så mælketilførslen nedsættes.
Derudover så er det vigtigt at du ikke mælker for meget ud. Hvis brstet er meget spændt o gkunudret, så vil lidt udmalkening naturligvis være nødvendigt, men det er vigtigt at du ikke stimulerer til yderligere mælk. Brystet skal i princippet have ro.
Da Stor er et år gammel, så burde din mælkemængde være nedsat. Det er naturligvis klart at hvis han fået hele sit mælkebehov stillet hos dig, og du så slutter fra den ene dag til den anden, så vil du stå med et fyldt bryst og udmalkning kan være nødvendig. Ellers vil langsom udtrapning ofte være nok.
Psykologisk spiller det naturligvis også ind. Hvis du tænker på amning, så vil mælken automatisk løbe til. Så prøv i det hele taget at lade være med at 'beskæftige' dig med brystet.
Ømheden er normal og jeg synes man hører meget forskelligt. Nogle kvinder oplever intet i forbindelse med ammestop, hvor andre kvinder er meget ømme eller har mælkeknuder længe efter at de er stoppet, uden at dette dog kommer til at give problemer. Det er derfor svært at sætte tid på, hvorlænge det vil vare, men for nogle vil jeg sige måneder.
Det du skal være opmærksom på er naturligvis at dit bryst ikke bliver varmt, rødt, hårdt eller meget smertefuldt og at du får kulderystelser og influenza symptomer. Dette kan være tegn på brystbetændelse og her skal du i givet fald søge læge.
Fortsat held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske