Brev:
Hvad er det der sker ...
26. oktober 2008
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hvad er det der sker ...
Hej Helen
Jeg skriver lige igen i håb om, at du kan hjælpe mig, med at forstå min lille pige.
Emilie vågner somme tider om aftenen og græder. Når jeg kommer op til hende sidder eller står hun op i sengen, og er ked men rolig. Jeg tænker hun har drømt og siger roligt såh såh du drømmer bare lille skat kom så finder vi sutten og putter.
Det lyder jo alt sammen helt normalt - men her er det så at hun går helt i sort; hun vil ikke puttes, hun vil ikke op, ikke blive i sengen, sutten kaster hun væk - gerne efter mig og kommer jeg for tæt på eller forsøger roligt at tage hende op, så slår og river hun mig. Faktisk må jeg hverken sige noget, røre hende eller noget som helst i øvrigt. Hun siger jeg skal gå, men jeg må ikke gå - siger hun vil have vand, men bliver rasende når jeg vil give hende det. Det eneste jeg kan gøre er at sætte mig ved siden af hende (på sikkerhedsafstand) uden at sige noget og vente på at det værste er ovre, så kan jeg, stadig under store protester, tage hende op og sætte mig med hende - lægger jeg blot armen roligt om hende eller siger såh, såh - så starter det hele forfra.
Alt hvad der falder en naturligt, når ens lille pige er ked af det udløser et nyt "anfald".
Sådan er det naturligvis ikke hver gang hun vågner om aftenen, men det sker typisk et par gange om måneden og det har det gjort så længe jeg kan huske.
Hun kan faktisk også få det sådan om dagen - fuldstændig ud af det blå. Hun har for et par dage siden haft en rigtig grim tur, hvor hun i en ½ time mindst, var helt ude af sig selv. Til sidst var hun så farlig for sig selv at jeg tog hende på skødet og holdt hende af alle kræfter, mens jeg helt roligt sagde så, så rolig lille skat indtil hun omsider faldt til ro.
Det er simpelthen så uhyggeligt at være vidne til og en helt håbløs situation, hvor jeg bare ikke aner mine levende råd - og jeg bliver så urolig, hvad er det der sker, hvad er det der er så svært for hende, at det kommer ud på den måde, mon der er noget galt med hende osv.
Jeg synes aldrig jeg har hørt nogen lign. fra andre og det er ikke bare et raserianfald fra en selvstændig 2-årig - hun behøver slet ingen anledning, det sker bare.