Svar: Vil ikke spise!
26. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Kære bekymrede mor
Der er ingen tvivl om at mellemørebetændelse og den manglende lyst til at drikke mælk kan hænge sammen. Når han ligger ned og skal spise af flasken, så stiger trykket i hans ører og det gør ondt ...
Prøv derfor så vidt muligt at give ham flaske, hvor han ikke ligger men sidder. Prøv også evt. at sætte ham i skråstol eller elevere hans hovedgærde i seng eller barnevogn, så han sidder der, når han får flaske og på den måde komme ud af din favn - måske en ændret situation her også kan spille ind.
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvornår din dreng vågner om morgenen, men hvis han vågner allerede 06, så ville det være en rigtig god idé at tilbyde flasken allerede der ... Jeg synes det er lidt problematisk at flasken gives kl. 7.30 og morgenmaden kl. 8 - der må gerne gå lidt længere tid imellem de to ting ..
En plan for dagen vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske (måske kan han spise den mere eller mindre i søvne, men du skal være opmærksom på at han skal ligge eleveret ...)
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med mme, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos og tilbydes også frisk frugt i hånden, vælg lidt blødere frugttyper som appelsinbåde, fersken, blommer, nektarin, clementiner osv. Kold eller lun mme kan gives af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, brug igen gerne mme i mosen, tilbyd også ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden, som han kan sidde med selv og gumle i. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske kl 13-14 og kan her enten få den på skødet inden han puttes eller tilbydes den halvt siddende i barnevognen.
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos og igen lavet med mme, tilbydes frisk frugt i hånden som om formiddagen og vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere af jeres mad, kogte grøntsager i hænderne - blomkål, broccoli, gulerod, kartoffelbåde og lignende. Kan også tilbydes ris med lidt sove - retter som boller i karry, farsbrød, kartoffelmos og millionbøf og lignende er fine retter til ham. Vand af kop
Tilbydes evt. lidt frugtmos med mme på (som gammeldags frugtgrød med mælk) til dessert :o)
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 19.30-20
Sen aften 24: Flaske med mme
Det er passende for hans alder at han nu får mere varieret mad og også lidt færre flasker. Men det kræver naturligvis at han indtager mælk nok i de flasker han tilbydes. Det vil derudover være en god idé at udnytte sen aften og tidlig morgen som tidspunkter hvor han tilbydes mælk. Simpelthen fordi han mere eller mindre i søvne måske vil acceptere flasken og fordi at et mælkeindtag på dette tidspunkt samtidig også giver mulighed for et bedre indtag af øvrig mad i løbet af dagen.
Jeg synes du skal tale med lægen om hvorvidt det vil være relevant at du tilbyder din dreng noget smertestillende, for at se om det kan give lidt mere appetit ...
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske