Svar: Første tand på vej
26. oktober 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Lea
Det er meget forskelligt hvornår børn får deres første tænder, men din dreng hører til de lidt fremmelige på det punkt :o)
Det er vigtigt at børste tanden dagligt, gerne to gange dagligt (morgen og aften). Netop nu, hvor han får tanden i mælkeperioden og stadig ammes rigtig meget om natten, så er tandbørstning bestemt ikke ligegyldig - der er masser af sukker i modermælk.
Du kan med fordel for hans alder og købe en bidering med en børste på, så han om dagen også får gnubbet lidt på tanden og samtidig også på gummerne, som naturligt vil være lidt ømme.
Det kan anbefales at bruge en lille smule tandpasta morgen og aften, men det er en meget lille mængde, faktisk ikke mere end hvad der svarer til hans lillefingernegl. Tandpasta med flour er godt til hans tænder, da det er med til at forebygge huller, men det er samtidig vigtigt at han ikke får for meget.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, forsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske