Svar: Lære baby at spise selv
25. oktober 2008
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i din datters alder spise bedst med fingrene eller med en gaffel og det er derfor gaflen du skal lære hende i første omgang. Ofte er barnet omkring 16 måneder inden det mestrer at spise med ske ...
Når barnet spiser med ske, så sker der ofte en drejning af arm og hånd inden skeen rammer munden. Bevægelsen fra tallerken til mund betyder at barnet taber maden fra skeen, fordi skeen vendes på hovedet, barnet er altså motorisk ikke parat til at holde skeen i den rigtige stilling hele vejen op til munden. Når barnet spiser med gaffel betyder dette ikke noget. Maden sidder fast på gaflen og derfor oplever barnet en succes, maden falder ikke af :o)
Men det tager tid at spise med bestik og derfor er hænderne stadig ofte det foretrukne middel. For at undgå alt for meget svineri og rengøring, så kan det være en god idé at købe et plastik underlag og lægge under den høje stol. Jeg tænker her på de gennemsigtige skrivebordsunderlag, de fås blandt andet billigt i Ikea og de er lette at vaske af, når barnet har spist.
Derudover handler det ofte om at gøre tilbuddet af mad overskueligt. Jeres datter kan simpelthen ikke overskue, hvis der er for meget mad på tallerkenen på en gang. Derfor vil det være en rigtig god idé at give få bidder af gangen og supplere lidt op i takt med at hun spiser.
Det er ofte også en rigtig god idé at medtænke sammensætningen af maden og variere tilbuddet, så blandt andet farverne appellerer til lysten til at spise. Det kan være at man sammen med rugbrødshapserne giver lidt kogt ærter, majs, gulerod. Det kan også være stykker af rød peberfrugt, stykker af avokado, kogte pastaskruer og lignende, så der er lidt valgmuligheder. Det vil sige at når jeres datter har spist sine 4-5 hapsere og mister koncentrationen, så kan I vække interessen igen ved at tilbyde lidt andet, lidt variation i både farve og udvalg.
Med den alder hun har, vil hun måske også synes det er sjovere at bide af et kvart stykke rugbrød, frem for kun at spise hapsere og det er også okay, ligesom hun også kan bide af en frikadelle, en kartoffelbåd eller lignende.
Man kan købe tallerkender, som er opdelt i rum og det er ofte en fordel til børn, fordi det giver lidt mere overskuelighed. Man kan så komme brød i et rum, grøntsager i et andet, kød i et tredie og pasta i et fjerde ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med spisningen :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske