Svar: Vågen i kort tid
25. oktober 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Lea
Nogle børn sover meget og andre børn sover mindre. Det er ofte sådan at man i 3-4 måneders alderen oplever at barnet begynder at være lidt mere vågen og sove lidt kortere lure - det føles ofte som at barnet powernapper dagen igennem.
Du fortæller dog at din dreng stadig er rigtig god til at sove lange lure og hvorvidt han sover for meget, afhænger helt af hans samlede søvn og hvordan han i øvrigt udvikler sig og trives. Han må naturligvis ikke sove så meget, at han ikke får mad nok og ikke bruger sig selv motorisk og mentalt, han må ligesom ikke sove væk fra alting .. men han må naturligvis godt have et godt sovehjerte :o)
De fleste børn i 3 måneders alderen have behov for at sove 3 lure dagligt, - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Ofte ligger den sidste lur så sent at den påvirker sengetidspunktet og derfor går børn i denne alder ofte lidt senere i seng end tidligere oplevet - det vil sige at de ofte kan være mere vågne om aftenen og måske først gå til ro for natten, når klokken er 22 - det er helt normalt.
Gennemsnitligt vil barnet have behov for at sove ca 15 timer i døgnet. Det svarer normalt til at barnet sover 5-6 timer i løbet af dagen (fordelt på 3 lure) og ca 10 timer om natten (afbrudt af amning). At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre - men hvis det nogenlunde passer med den måde din dreng sover på, så er det du fortæller helt fint, så skal du bare nyde at han sover godt .. :o)
Håber dette giver lidt klarhed, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske