Svar: Mere mad, udvikling mv.
25. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Tillykke med 6 måneders dagen :o)
Super godt at det lykkedes med amning og at det har fungeret med profylac, når Anna skulle passes. Det lyder også helt relevant at du nu er begyndt med lidt skemad og Anna lyder rigtig interesseret, men skal naturligvis lige finde ud af teknikken. Du har dog ret i at hun godt kan, det kan jo ses på hendes afføring at hun nu får anden mad.
Det vil være en god idé at du ikke laver grød og mos alt for tyndt - det lyder som om at en lidt fastere men stadig meget blød konsistens (ligesom du ville spise selv) vil være godt for Anna, fordi hun så lettere kan føre maden tilbage til svælget med tungen. Det vil derudover være rigtig godt at du tilbyder hende skemad 3 gange dagligt, men så holder mængden lidt nede og følger efter med amning. Det er således bedre at hun kun får 3/4 dl og ammes end at hun tilbydes 1½ dl og ikke har plads til mælk i maven.
Derudover vil du ved at kunne tilbyde hende skemad 3 gange dagligt, kunne variere hendes indtag lidt mere over dagen og netop nu, hvor hun er 6 måneder gammel, er det rigtig vigtigt at hun begynder at få meget større variation. Det vil sige de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, samt grøntsagsmos med stort set alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Anna må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Når hun har vænnet sig til grøntsagsmosen, så er det tid til at komme igang med lidt kogt kød eller fisk i mosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også sagtens bruge det I andre spiser, så hun stille og roligt tilbydes det samme som jer.
Hun kan således godt få indmaden af en frikadelle moset i sin grøntsagsmos, ligesom hun kan få lidt laks lavet i ovnen eller lignende og hun må også gerne få en lille smule af jeres sovs på sin mad, så hun på den måde får lidt ekstra fedtstof og så hun også får lidt anderledes smag en gang imellem.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes havregrød evt. med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 9-9.30
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og vand af kop. Tilbydes en agurkeskive eller lignende at sidde med selv, putte i munden.
Ammes og puttes til middagslur ca 12.30
Eftermiddag ca 15.30-16: Ammes og powernapper - ofte begynder powernappen at kunne springes over i 6 måneders alderen, men det er helt fint, hvis hun lige nu behøver den
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop. Tilbydes evt. lidt frugtmos til dessert for at holde gang i maven ... Vand af kop.
Ammes og puttes til natten kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 23.30-05.30: Sover uden at få bryst
Når du giver hende mad, så skal hun sidde i sin høje stol og du skal have øjenkontakt med hende, og tilbyde hende skemaden i en forholdsvis jævnstrøm. Forsøg evt. med forskellige skeer, det kan hjælpe hende til bedre at få maden af skeen, når hun spiser. Det er som sagt en god idé at lave grød og mos i en almindelig let fast konsistens, så hun bedre kan føre den med tungen til svælget, men det er stadig normalt at hun en gang imellem spytter maden lidt ud - det er fordi hun ved brystet malker med sin tunge og måden hun skal spise på nu er helt anderledes.
Det er en god idé at give hende vand af kop til maden, så hun får lidt ekstra væske og så hun øver sig i at drikke af kop. Det er ofte en fordel at vælge et lille snapseglas eller lignende, fordi det passer til hendes lille mund. En børnekop er ofte meget stor og svarer næsten til at vi skulle drikke af en skål ...
Det er naturligt at hun sutter på sine hænder og gerne vil bruge sin mund. I stedet for at give hende sutten, kan du give hende en skive agurk - fjern evt. kernerne i midten så der bliver et hul og du kan sætte agurkeringen på hendes tommelfinger. Så taber hun den ikke så let. Du må også gerne give hende en kold gulerod eller du kan give en brødskorpe - det er helt okay fra 6 måneders alderen, hun må bare ikke få for meget gluten. Men f.eks. en ristet rugbrødsbjælke kan være rigtig god, især hvis hun også er lidt øm i gummerne fordi hun måske er ved at få tænder.
Hun kan godt sidde i høj stol imens hun spiser skemad og hun kan også sidde på dit skød, men det er helt normalt at hun ikke kan sidde frit på gulvet endnu - de fleste børn er 8 måneder inden de mestrer dette. Det er rigtig fint at hun stadig er så meget på gulvet som muligt og stadig meget gerne på maven, fordi det er i maveliggende stilling at hun styrker sin ryg til at kunne sidde og det er også fra maveliggende at hun begynder at krybe og senere kravle.
Så at hun ikke kan sidde frit endnu er altså helt normalt :o)
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske