Svar: Hjælp til nattesøvn - 13 mdr.
11. april 2004
Alder:
13 mdr.
Kære Sanne
Du har ikke skrevet, hvor gammel Dicte er nu, men så vidt jeg kan regne ud, må hun være over et år, altså ca 13 mdr?
Hvorfor er hun så ulykkelig? Hvad er det hun vil?
Handler det om utryghed og brug for at have jer i nærheden, eller er det et spørgsmål om behov for hjælp til at falde til ro, oplever hun så meget nyt, at hun har svært ved at koble fra om aftenen, er hun begyndt at have mareridt? Alle disse spørgsmål må du stille dig selv, for at kunne hjælpe Dicte bedst muligt.
Du skriver at hun ikke søger underholdning, men rækker armene frem efter jer, hvilket jo tyder på at hun søger jeres nærhed. Egentlig er det meget fint at I sidder og rokker frem og tilbage, men i længden bliver det naturligvis lidt hårdt, især hvis man ikke er ejer af en rokkestol. 2 timer er længe:o(
Det er altid meget svært at rådgive jer, når jeg ikke kan være hos jer og se, hvad der sker. Men hvis I f.eks. sidder med hende i stuen, hvor fjernsyn osv er tændt, så kan der godt ske for meget til at hun falder i søvn og det kan derfor være bedre at gå på værelset med det samme, når hun skal puttes. Omvendt nyder nogle børn også at få lov til at være i stuen og "putte" og aftenen. De falder til ro, når de er i nærheden af forældrene og bliver så lagt i egen seng senere. Der er altid fordele og ulemper ved begge dele, og jeg synes man skal vælge det, der i ens familie giver ro og gør at man har det godt sammen alle sammen.
Ud fra dit brev så lyder det også som om at Dicte sover bedre om aftenen, hvis hun har fået to middagslure i stedet for en. Det ville derfor være en god idé om dagplejemoderen kunne prøve at give Dicte en formiddagslur også. Det kan godt være at de andre børn først sover omkring middagstid, men mange børn omkring et års alderen har behov for to lure i løbet af dagen, hvilket vil ændre sig i løbet af de næste måneder og efterhånden som Dicte blive ældre vil hun kunne nøjes med en lur midt på dagen.
Det er svært for mig at sige at du skal gøre lige præcis sådan! Men det er utroligt vigtigt at du lytter til, hvad det er Dicte vil. Hvis hun græder så ulykkeligt at hun kaster op, når hun skal sove i sin seng, så tror jeg ikke der kommer noget ud af at fortsætte med at forsøge dette lige nu,- der skal noget andet til. Noget andet kan være at få lov til at være hos jer. Altså at I ikke behøver at vugge hende konstant, men bare sidder med hende og det kan godt være i stuen, hvor I samtidig kan tale sammen.
I princippet mener jeg det er vigtigt at lære barnet at blive puttet i egen seng, men så følsom som jeres datter tilsyneladende er, så går dette nok ikke i øjeblikket. Lyt til hende og forsøg at forstå, hvad det er hun vil. Jeg tror på at børn der bliver forstået og lyttet til automatisk danner en tillid til deres omgivelser, hvilket er utroligt vigtigt. Jeg tror derfor også at Dicte vil kunne sove i egen seng, når hun føler sig tryg nok derved, men det gør hun af en eller anden grund ikke i øjeblikket.
Jeg ønsker jer fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske