Svar: Aktiv, vil underholdes, lille søvnbehov mv.
24. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Når jeg læser din beskrivelse af lille Freya, så tænker jeg om du mon har hørt om det man kalder for begrebet High Need Babies.
Din pige kan faktisk godt høre til denne 'kategori' af børn. Egentlig bryder jeg mig ikke om at man sætter sådanne betegnelser for børn og et eller andet sted har alle børn jo et stort behov (high need), men nogle børn skiller sig lidt ud og jeg ved at det hjælper utroligt mange forældre at kende til dette begreb. Derfor skal du vide at det ikke er dig der er noget galt med, det er ikke dig der gør noget forkert. Det er heller ikke fordi der er noget galt med din datter, men hun er som hun er, fordi det er hendes personlighed - det er altså måden hun er på.
Disse high need babies har et meget højt aktivitetsniveau og er utroligt meget på, de sover ofte ikke særligt længe af gangen, deres søvnbehov er generelt lidt mindre end andre børn på samme alder. De bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der. Man ved at hun er sulten og hvis man nøder hende nok, så spiser hun pludselig, men ofte sker det ikke uden brok og oplevelsen af at hun stritter imod - hvorfor gør hun så det - Fordi hun simpelthen har svært ved at fornemme hvornår hun er mæt og hvornår hun er sulten.
Det samme sker, når hun skal puttes, når du ved at hun er træt og har brug for at sove - hun nægter at overgive sig og ender med at falde om af træthed og når hun så endelig sover, så er det kortvarigt ... Og når I leger, så vil hun lege og det er så sjovt og dejligt, indtil lige pludselig, så går det heller ikke og hvad er der nu galt ...
Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. På den ene side så kræver barnet rigtig meget stimulation, kræver at man aktiverer og er om det hele tiden og på den anden side, så får de meget let så mange indtryk at de har svært ved at bearbejde dem. Så bliver det hele pludselig for meget. Man kommer således meget let til at stå i en situation, hvor man endten kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller hvor man kommer til at understimulere og skærme for meget. Og ligegyldigt hvad man gør, så oplever man at have et barn som er klynkende og utilfreds. Det er bestemt ikke nemt.
Disse high need babies sender som du beskriver meget forskellige signaler og kan være rigtig svære at aflæse.
Som jeg startede med at sige, så er alle børn jo et eller andet sted High need. Alle børn har behov for at vi som forældre er opmærksomme på, hvornår de er trætte, sultne, skal stimuleres, skal hjælpes med at finde ro osv. Men mange børn har behov for hjælp til dette på få områder - barnet skal f.eks. have hjælp til at sove, men spiser i øvrigt fint.. Sådan er det ikke med de såkaldte high need babies - de har ligesom behov for ekstra hjælp på alle områder og derfor er det så hårdt.
I forhold til dagsplan og rytme, samt jeres ønske om at kunne sove lidt længere om morgenen, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I kunne tilbyde Freya flaske når hun bliver puttet om aftenen og så igen sen aften omkring midnat i håb om at det kan rykke behovet for flaske tidlig morgen til lidt senere. Derudover vil det at hun har fået flaske omkring midnat, hvor hun kan spise den mere eller mindre i søvne, gøre at hun ikke er så sulten tidlig morgen, så selvom hun måske stadig vågner, så kan I trække tiden om morgenen lidt. Det er nemlig vigtigt for at ændre hendes søvncyklus, at hun ikke vågner fordi hun er sulten og det gør hun lige nu.
Når man ønsker at få børn til at sove længere om morgenen, så er det desværre ikke nok bare at putte dem senere, ofte er man nødt til at ændre lidt på barnets søvnrytme hele dagen igennem og i en længere periode vil barnet fortsat vågne tidligt. Men stille og roligt i takt med at dagsrutinerne ændrer sig vil barnet også få ændret søvnen om natten og dermed ofte kunne sove lidt mere hen på morgenstunden.
Man ændrer normalt rytme ved at flytte det hele ca 15 minutter af gangen. Det vil sige, at hvis hun våger kl. 05, for at få flaske, så skal hun ikke tilbydes flasken før 05.15 og næste morgen kl. 05.30 osv. indtil I når det tidspunkt, som I mener er passende for indtag af mælk i forhold til indtag af morgenmad.
Tidspunkterne for mad i løbet af dagen skal på tilsvarende måde flyttes dag for dag, så de tilsidst passer med de tider, som I ønsker. Det samme gælder således tidspunkterne for søvn og I må derfor forsøger at holde hende aktiv og vågen og stille og roligt putte hende senere og senere, så hun når frem til det, der er målet - at hun kun behøver sove 2 gange dagligt. En formiddagslur og en middagslur.
Den plan I skal arbejde hen imod ser således ud:
Tidlig morgen 05.30/06: Flaske med mme og sover lidt videre
7.30: Grød, vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes frugtmos, og frisk frugt i hånden samt ½ bolle med smør og ost i stænger. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur (uden mælk), sover en times tid, måske kun 45 minutter
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg, forsøge også med rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod, kartoffel og lignende. Må meget gerne suppleres med grøntsagsmos, hvis hun vil have det. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13-13.30 og vælger I at tilbyde flaske med mme her er det okay, men vigtigt at hun ikke falder i søvn med flasken men lærer at overgive sig til søvnen imens hun stadig er vågen.
Start evt. med at lade hende sidde i barnevognen, mærke vinden i ansigtet, se verden - mød hendes udforskningstrang og put hende først, når hun viser sig parat. Sover 1½-2 timer
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, ligesom nu. Frisk frugt i hånden og igen også gerne ½ bolle eller lignende, som hun selv kan sidde med.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - hun skal have det samme at spise som I spiser. Det kan være spaghetti med kødsovs, det kan være ris med sovs - boller i karry, laks, fiskefileter og stuvet spinat, frikadeller og flødekartofler, lasagne, farsbrød osv. Retter med lidt sovs og hakket kød er ofte et hit. Hun skal spise det samme som jer.
Kan suppleres med frugtmos til dessert og I kan også meget fint indføre en godnatgrød, hvis I skønner at hun ikke har spist nok i løbet af dagen og vil undgå at hun går sulten i seng.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 24: Flaske med mme
Der er rigtig mange ting som spiller ind på jeres situation og jeg kan ikke gå i detaljer med hver enkelt ting. Jeg har forsøgt at give et sammenhængende billede af hvad jeg tænker og jeg håber det hjælper jer videre. Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske