Brev:
Aktiv, vil underholdes, lille søvnbehov mv.
24. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Aktiv, vil underholdes, lille søvnbehov mv.
Hej Helen
Kort om fødsel:
Født 29.2.08 – 3.800 gram, 52 cm
Fødsel igangsat p.gr.a. mistanke om vægt på 4.300 gram og glukosetest på grænseværdi
Fødsel gik hurtig og ukompliceret, højeste Apgar-score
De første uger:
Lange skrigeture allerede de første aftener på hospitalet
Fortsatte derhjemme – op til flere timer hver eftermiddag/aften
Behandlet for spændinger hos kiropraktor efter 2 uger – det var ikke typiske koliksymptomer
Skrigeriet aftog en del, da jeg udelukkede mælkeprodukter fra min kost
De næste måneder:
Vi valgte, at lade far give en natflaske fra 4 ugers alderen og på den måde springe en amning over. Jeg kunne ikke hænge sammen med de mange søvn-afbrydelser (minimum hver 3-4. time)
Freya tog langsomt på og sundhedsplejersken anbefalede at supplere amning med flaske.
Efterhånden blev det sværere og sværere at få Freya til at spise ved brystet – hun skreg og afviste. Vi tog det som tegn på, at hun var blevet ”doven”. Amning trappet gradvist ned til 3 måneder – derefter delvis udmalket mælk/mme til 4 måneder
Siden har hun fået flaske med Nutramigen til og med 6 måneders alderen og får nu NAN2
Temperament og motorik:
Freya har meget temperament og er meget aktiv. Hun rullede fra ryg til mave første gang, da hun var 4 måneder gammel – og rullede permanent fra 5 måneders alderen. Fra 6 måneders alderen har hun rokket på alle 4 og 7 måneder gammel kravlede hun og vil rejse sig op. Til gengæld er hun ikke interesseret i at sidde – hun strækker benene og vil op og stå.
Hun er ofte næsten umulig at skifte. Hun er virkelig stærk og vrider og vender sig på puslebordet og protesterer voldsomt over at skulle ligge stille og have bleen på. Hun vil op og sidde og pille ved tingene omkring puslepladsen.
Søvn:
Vi kan sjældent få Freya til at falde i søvn af sig selv. Vi bruger barnevognen om dagen og om aftenen svøber vi hende i dynen og lader hende ligge på skødet/går rundt med hende til hun sover. Ligger vi hende i sengen ruller hun rundt og sætter sig i kravlestilling. Hun græder ofte før hun falder i søvn, men ind i mellem lykkes det uden.
Der er ikke meget systematik i hendes søvn. I en længere periode (5-6 måneders alderen) sov hun 4 lure (skal jeg beskrive det, var hovedreglen:
· kort tidlig morgenlur – ca. 45 min.,
· formiddagslur op til 2 timer,
· eftermiddagslur op til 2 timer
· og tidlig kort aftenlur) ca. 45 min..
Det hang nok sammen med at hun stod op allerede ved 4.30-5.00 tiden og først kom i seng ved 21.30 tiden. Typisk kunne hun holde sig vågen i ca. 2 timer af gangen og lidt længere om aftenen.
Fra hun blev 5 måneder har hun nogle nætter kunnet sove op til 8 timer uden mad.. Det forsvandt igen, men til gengæld kunne hun i nogle uger sove lidt længere om morgenen. Måske til 5.30-6 tiden med en enkelt flaske i løbet af natten – til gengæld var dagssøvnen kun 3 timer i alt fordelt på 2 lure.
Vi er lige nu (8 måneder gammel) tilbage i, at hun sover 8 timer i træk om natten – fra 20.30 til 4.30 uden mad. Derefter er det umuligt at få hende til at sove igen før der er gået min. 2 timer. Og så er det ofte kun en kort lur på 45 minutter.
Dagssøvnen er typisk oppe på 4 timer tilsammen fordelt på 3 lure – altså 12 timer i alt.
Hun er sjældent på toppen mere end en times tid – pylrer meget og græder over det mindste. Det virker som om hun ikke er udhvilet. Og så er der jo også temperamentet. Hun kan det ene øjeblik græde og det næste grine – det er virkelig svært at blive klog på.
Skemad:
Freya kiggede efter vores bestik allerede i 3 måneders alderen. Vi startede derfor langsomt op da hun var godt 4 måneder. Det er gået rigtig langsomt. Hun har altid været svær at afkode i forhold til, hvornår hun var sulten (sundhedsplejersken siger, at mad ikke er det vigtigste for hende).
Hun er meget bestemt omkring, hvornår hun vil spise. Slår til flasken/skeen, hvis hun ikke vil have den – men måske vil hun gerne bare 5 minutter senere.
Efter en lang indkøring virker hun nu glad for sin grød (havregrød, fuldkornsgrød) og kan også sagtens spise små rugbrødshapsere og gnave i agurk og æble. Til gengæld nægter hun at spise grøntsagsmos og diverse retter fra glas. Hun har 2 tænder i undermunden.
Efter en lang periode med ca. 800 ml mme + grød er vi nu nede på ca. 500 ml mme om dagen + 2 grødmåltider og 1-2 gange rugbrødshapsere + lidt frugtmos/frugt og agurk.
Det virker som om hun vokser og tager på – bliver vejet igen om en uges tid.
Tommeltot:
Hun sutter på sin tommeltot – vil ikke tage sut (vi var så småt i gang med den ved sovetid, men i 3 måenders alderen fandt hun tommeltotten). Hun bruger den som trøst og til at falde i søvn med. Jeg forsøger tit at give hende sut, men hun tygger bare i den og spytter den ud igen – eller leger med den.
Spørgsmål:
1.
Freya virker ofte meget utilfreds. Hun vil underholdes og vil ikke lege ret meget selv. Hun brokker sig og forsøger at kravle over mod mig hele tiden. Selv om både kan kravle og rejse sig op, foretrækker hun at være i nærheden af mig det meste af tiden og søger kun sjældent ud i rummet for at hente legetøj el.lign. Hun foretrækker at stå op – fx ved sofaen, hvilket betyder, at jeg konstant skal være bag hende for at undgå at hun falder og slår hovedet ned i gulvet.
Jeg har set i kalenderen med tigerspring og det passer meget godt – måske kombineret med for lidt søvn og et voldsomt temperament????
Er der noget at gøre? – jeg forsøger at aktivere hende i passende omfang derhjemme og går til tumlastik, rytmik og i mødregruppe + babysvømning en gang ugentligt.
Jeg forsøger at være tålmodig, men indimellem bliver det næsten for meget for mig, da jeg ikke kan forstå hvad hun vil og derfor bliver jeg nogle gange selv vred/ked af det.
Nu skal min mand have orlov i 1,5 måned (alene). I den periode er der som udgangspunkt ikke så mange aktiviteter udover babysvømning. Måske det hjælper at der kommer en anden til….
2.
Om et par måneder skal vi begge på arbejde igen og vi har virkelig brug for at få forlænget nattesøvnen lidt, så vi også selv kan hænge sammen. P.t. går vi begge i seng kl. 21.15 for at kunne fungere. Jeg har selv stort behov for sammenhængende nattesøvn og min mand har været helt fantastisk og har taget nattetjansen med flasken selv om han skal op på arbejde. Desuden sover han i Freyas værelse, så jeg kan få nattero.
Vi føler ikke vi har hverken en morgen eller en aften og vi savner bare lidt tid til hinanden.
Hvad kan vi gøre for at forlænge nattesøvnen? – bare en time ville gøre underværker.
3.
Desuden har vi brug for hjælp til, hvordan jeg kommer videre med maden (grøntsager) og får en lidt fastere dagsplan. Og hvordan overholder man den, når der er store udsving i sove-tidspunkterne – der er stor forskel på, hvor længe hun sover og hvornår hun vil spise om morgenen, alt efter om hun har fået mme i løbet af natten.
Lige nu ser det sådan her ud på en dag med 3 lure
4.30 – 5.00 vågner – spiser op til 200 ml mme
7.00 – 7.30 tilbydes grød (spiser mellem ½ og 1 dl)
7.00 – 8.00 puttes til morgenlur - sover mellem 45 min. Og 1½ time
formiddag – evt. lidt frugt eller mme – måske 50-100 ml mme
11-13 tilbydes rugbrødshapsere med forskelligt pålæg og lidt frugt/frugtmos
tilbydes mme inden eftermiddagslur
middag/eftermiddag: puttes i barnevognen - sover typisk 1,5 til 2 timer
Efter eftermiddagslur tilbydes grød – spiser godt – måske 1½ dl – supplerer med frugtmos eller frisk frugt
Afhængig af sovetider evt en ekstra lur i barnevogn – mellem 45 min og 1,5 time.
17-19 grøntsagsmos med kød – som hun ikke kan lide. Når hun afviser tilbyder vi rugbrød eller grød – spiser ofte lidt af dette. Får en agurke-stav eller et stykke æble at sidde med, mens vi spiser
20-20.30 puttes med en flaske – spiser op til 200 ml – sover til 4.30 – 5.00 – p.t. uden de store problemer – skal have dyne på en gang imellem og grynter måske lidt i søvne, men det er det.
Jeg kan desværre ikke angive faste tidspunkter, da det varierer meget hvor lange lurene er – specielt om morgenen. Sidste lur slutter dog som regel mellem 16 og 17. Det passer med at hun er træt igen ved 20 – 20.30 tiden.
Vi kan kun trække tiden mellem lurene i meget begrænset omfang, da hun så bliver totalt overtræt og ikke vil noget som helst. Hun kan græde helt krampagtigt og have svært ved at falde til ro.
4. Og så lige lidt motorik
Freya er som nævnt totalt uinteresseret i at sidde – er det et dårligt tegn – og hvad kan vi gøre for at stimulere det?