Svar: Hjælp til søvn - 13 mdr.
24. oktober 2008
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Det er normalt at børn efter 1 års alderen begynder at spise lidt mindre og spiser mere selektivt. Det hænger ofte sammen med at de ikke vokser så meget og også at de naturligt udviser større selvstændighed og mere egen vilje.
Det er dog stadig vigtigt at barnet tilbydes mange små måltider i løbet af dagen og at barnet tilbydes mad som mætter godt. Samtidig er det vigtigt at indtag af mælk via flaske stopper og den mælk, barnet har behov for, kan i stedet tilbydes via kop og som et surmælksprodukt i løbet af dagen.
Når jeg ser din plan for dagen, så tænker jeg altså at der er nogle ting du skal have ændret her og mit forslag til en dagsplan, med udgangspunkt i dine tider, ser således ud:
Tidlig morgen 6: Havregrød lavet med letmælk og smørklat og tilbydes en kop letmælk af kop. Hvis han er en meget slank dreng kan du godt bibeholde sødmælk lidt endnu
Morgen/formiddag 7.30-9: Det er fint at han får frugt, men han har også brug for brød. Han skal tilbydes en bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade eller lignende. Du må vurdere om han skal have det hjemme inden I tager af sted om morgenen eller om han skal have en bolle med i dagpleje. Vand af kop.
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg af forskellig slags. Tilbydes rester fra aftensmaden, pastaskruer, kylling, frikadeller eller lignende. Tilbydes derudover grøntsager - kogte ærter, majs, gulerod, kartoffel, agurk, rød peberfrugt og lignende.
Puttes til middagslur 11.30
Eftermiddag 13.30: Tilbydes frugt
Sen eftermiddag 15.30: Fint at mormor henter, men flasken skal nu erstattes med en portion yoghurt og/eller en bolle med smør, ost eller noget grød. Tilbydes vand af kop.
Aften 18: Spiser det samme som du selv, lasagne, pasta med kødsovs, frikadeller, laks, flødekartofler, ris, madpandekager, grøntsager osv. Hvad I nu får - han må få det hele. Tilbydes mælk af kop.
Suppleres efterfølgende med en frugtgrød med mælk til dessert eller det er okay at du giver ham en grød at sove på, så du er sikker på at han ikke er sulten.
Puttes til natten med en flaske vælling - men det er vigtigt at den stille og roligt overgår til bare at være en kop med mælk og en godnathistorie. Som sagt er det en god idé at stoppe med flaske, når barnet bliver 1 år ...
Det at du er stoppet med flaskerne om natten er rigtig godt, men det betyder naturligvis at Lauge nu skal spise mere om dagen og det skulle han meget gerne begynde på. Han skal dog også have det tilbudt :o) Derudover så er det vigtigt at han er vågen når du lægger ham i hans seng for at sove. Det er vigtigt at han ved, hvor han er, at han forbinder sin seng med at blive puttet og at han ikke får flasken i dine arme og falder i søvn der, hvorefter du lægger ham fra dig ...
Jeg kan ikke helt ud af dit brev gennemskue, hvorvidt han når at falde i søvn i din favn eller om han først falder rigtigt i søvn i sin seng ... det lyder som om at han er vågen i ca 10 minutter og så overgiver sig til søvnen - hvis det er tilfældet, så er det rigtig fint og det skal du holde fast i.
I givet fald skal du så også medtænke at det tager tid at få nye rutiner, nye vaner. Han er jo vant til at vågne mange gange om natten og det lyder som om at hans indtag af mælk har været ret højt indtil for nylig. Derfor er det naturligt at han stadig vågner om natten og søger flasken - han har endnu ikke vænnet sig til de nye rutiner.
Men prøv at følge dagsplanen jeg har sendt dig ... og hvis det virkelig er så du trænger til søvn, så lad din mor passe ham en nat, så du får sovet igennem. De to kender jo hinanden rigtig godt, hvis din mor henter ham dagligt, så det er helt okay at lade hende tage over, for at du kan samle lidt kræfter:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske