Svar: Slut med flasken inden sengetid
24. oktober 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Charlotte
Måske kunne du få Carolina til at drikke lidt mere mælk om dagen ved at lune det? Det lyder jo som om at hun godt kan lide den lidt lune mælk ...
Du har jo ret i at det er tiden at stoppe flasken nu og det vil være en rigtig god idé at sætte noget andet, f.eks. en godnathistorie i stedet. Jeg er helt enig med dig i at man skal tænke på hendes tænder - derfor er mælken efter tandbørstning også en rigtig dum idé.
Som en overgang kunne du måske skære mængden lidt ned, så hun får mindre og mindre af gangen og så lade hende ligge med flasken selv i sengen imens du sidder ved siden af og læser godnathistorie. Du kunne også forsøge at erstatte den lune mælk i flasken med en lille smule lun kamillete for at se om hun på den måde lettere kommer helt væk fra mælken.
Men ellers tænker jeg at det er et spørgsmål om at tage hende med i processen, når flasken ikke dur mere. Flaskesutter holder som regel ikke mere end ca 6 uger og når det er tid til skift, så skal hun være med til at smide dem ud. Hun har en alder nu, hvor hun godt kan forholde sig til at noget er slut, når bogen klapper i er historien slut, når tallerkenen er tom er maden slut - der er ikke mere. Det samme gælder flasken - den er slut, alternativet er noget at drikke af en kop og så en godnathistorie.
Du skal selvfølgelig vise hende flasken, som ikke dur, når flaskesutten ikke er på og hun vil sikkert også søge skraldespanden hvor I smed sutterne ud og så skal du vise hende at "det er slut", gestikulere slut med hænderne fuldstændig som du plejer at gøre, når der ikke er mere.
Hun vil naturligvis blive frustreret og ked af det, og det skal du så kunne rumme. Men når hun mærker at du er der, tager det roligt og godt kan klare at det her er svært for hende og når du så samtidig tilbyder hende at læse en historie, sidde tæt med hende, kærtegner og beroliger ...så er det sikkert okay igen. Er hun tørstig kan hun få vand og ellers kan hun stadig få masser af nærhed og fysisk kontakt inden hun skal sove, du kan stadig sidde med hende på skødet, vugge hende lidt imens du synger for hende osv. :o)
Hvor hurtigt du skal gå frem, må du prøve at vurdere - hun bliver naturligvis mere og mere bevidst jo ældre hun bliver og nogle gange er det simpelthen et spørgsmål om at sige til sig selv at nu er det slut og så føre den beslutning ud i livet :o)
Jeg håber at du hermed har fået et lille skub til at komme videre og kan se, hvordan det mon lykkes bedst i jeres lille familie, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske