Svar: Får flaske om natten og sover igen
24. oktober 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Anne
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind på din drengs opvågninger og behov for flaske om natten ...
For det første har det naturligvis noget at sige, hvor meget han spiser om dagen og om det er et reelt behov for mælk/væske der gør sig gældende. Han falder jo tidligt omkuld om aftenen og får derfor nok ikke helt mad nok inden han skal sove. Normalt ville det være en rigtig god idé at slutte aftenen med en frugtgrød med mælk eller man kan indføre en godnatgrød, simpelthen for at være sikker på at han ikke går sulten i seng. Men det er svært at nå, når han sover så tidligt som han gør - så går aftensmad og putning jo næsten ud i et :o)
Derudover tænker jeg at det også kan handle om at han forbinder det at skulle sove og overgive sig til søvnen med at være i favn, få flaske og falde i søvn. Det betyder at når han vågner om natten af en drøm eller lignende, så kan han kun falde til ro, hvis I tager ham op i jeres arme og giver ham flasken - fordi det er det han forbinder med at skulle sove. Man kalder dette for søvnassociationer - hans søvnassociation er at få flaske og være i favn.
Der kan derfor være noget meget vigtigt i at forsøge at lære ham at falde i søvn i sin seng, så han forbinder det at ligge i sengen med at skulle sove. Det vil gøre at han, når han vågner om natten, ved hvor han er og trygt kan lægge sig til at sove igen.
Det lyder dog umiddelbart som om at I lige nu er inde i en periode og jeg synes I skal trække tiden lidt og se hvad der sker. Som du skriver, så fungerer det jo okay for jer alle tre lige nu og din dreng sover rigtig godt om natten, når bare han får sin flaske den ene gang og det er okay.
I skal naturligvis i løbet af den næste månedstid forsøge at ændre lidt på det med flaske, fordi flaske egentlig hører tiden før et års alderen til og nu hvor han er blevet et år, så er det ved at være tiden til at stoppe flaske. Prøv om I evt. kan skrue indholdet i flaskerne lidt ned, så han stille og roligt får mindre og mindre og tilsidst kan overgå til bare at få en tår af kop. Som så igen kan overgå til bare at være en kop vand om natten, hvis det er nødvendigt. Et helt relevant behov med en søvnfase der reelt varer fra 18.30-06 :o)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske