Svar: Vil ikke have sin modermælkserstatning
24. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er desværre ikke så unormalt at børn kan finde på at afvise flasken og det hænger ofte sammen med at de er lidt trætte af smagen. Derfor kan det nogle gange hjælpe at skifte til et andet produkt, simpelthen for at give barnet nye smagsoplevelser.
Det er jo sådan at modermælkserstatning smager fuldstændig end hele perioden igennem, hvor modermælk hele tiden ændrer smag efter hvad moderen indtager af mad. Når barnet bliver ammet vil det således nogle gange få mælk der smager af løg og mere krydret end andre gange, hvor mælken måske smager mere sødt. Den variation eksisterer ikke i modermælkserstatning og selvom din dreng ikke ved at der findes andet, så kan han sagtens blive lidt træt af det :o)
Det er fint at du vil forsøge at introducere lidt risgrød, på den måde kan du skabe en ny interesse omkring mad og samtidig sikre at han får noget indenbords. Du skal dog stadig starte stille og roligt op, fordi han ikke er ældre end han er. Det er således vigtigt kun at tilbyde 4-5 tsk. i starten og så øge hans indtag stille og roligt over nogle dage. Når han kan spise en lille dl, så vil det være bedre at du giver ham 1/2 dl. 2 gange dagligt end det hele på en gang, så du får måltidet fordelt lidt over døgnet, og så hans mave kan følge med. Men ellers må du se hvordan det går - der er jo nogle børn som bare er parate til skemad når de er 4 måneder og måske netop derfor afviser flasken ... :o)
Mælken er dog fortsat vigtig og ud over at skifte mærke og forsøge med noget andet, så kan du også prøve at komme lidt sukker i erstatningen. Måske vil den søde smag vække hans interesse - du kan komme 1 tsk sukker i 100ml mme. Det skal naturligvis trappes ud igen.
Du kan også med fordel forsøge som du har gjort, at aflede ham, prøve med sutten og så erstatte den med flasken. Du kan også forsøge at give ham flasken, hvor han ikke ligger i din favn, men i stedet ligger ved siden af dig. Enten på en dyne i sofaen, ligger hen over dit skød eller ligger ved siden af dig i din seng. Du kan også prøve at give ham mad i barnevognen, skråstolen eller hvad du nu har - simpelthen forsøge på en ny måde, så du bryder den situation han kender og lige nu protesterer imod. Derudover kan det være en god idé at lade far eller en anden forsøge sig.
Pas på ikke at presse ham for meget, for så afviser han mere. Det kan være bedre kun at give ham flaske 4-5 gange dagligt og han så indtager lidt større mængder end at tilbyde ham 6-8 gange i håb om at han tager noget ... Så hold lidt igen.
Tilbyd ham også vand af kop, så han får lidt ekstra væske den vej og således ikke mangler væske.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske