Svar: 2 sproget
24. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Karlas mor
Jeg kender ikke rigtig til bøger der omhandler tosprogede småbørn og hvordan man griber dette an, desværre :o) Måske kan du søge på biblioteket.
Generelt gælder dog, at det er en rigtig god idé at henvende sig til barnet på sit modersmål. Det at benytte sig af sit modermål er rigtig vigtigt, fordi man her kan lægge flere følelser i sproget og man vil naturligt have flere sproglige nuancer. Det er således vigtigt at du synger danske sange, bruger danske ord når du trøster hende, pludrer med hende, viser hende hvor meget du holder af hende osv. Ligesom din mand skal gøre det samme på sit eget modersmål.
Det danske sprog vil hun naturligt lærer mere, da I bor i Danmark og det er det sprog, hun hører i fjernsyn, vuggestue, når I er oppe at handle osv. Det danske sprog er det sprog, hun naturligt vil være omgivet mest af. Men det betyder ikke at I ikke skal bruge det engelske og da I taler dette sammen hjemme, vil det naturligt blive hendes 2 sprog - det er et sprog som hun naturligt lærer.
De fleste små tosprogede børn blander i en periode ord og lyde fra det ene sprog ind i det andet. Det handler simpelthen om at barnet kompenserer for et manglende ordforråd i det ene eller begge sprog og de låner så fra det andet sprog for at kunne udtrykke sig fuldt ud. Når I forældre forstår begge sprog (dansk og engelsk) så vil det være en effektiv måde for jeres datter at udtrykke sig på og hun vil stille og roligt lærer at skille det ad.
Når man siger at børn, der skal forholde sig til to sprog, ofte er lidt langsommere til at tale, så hænger det altså ofte sammen med at det tager lidt længere tid at udvikle lige stort ordforråd på begge sprog. Men lægger man ordforrådet på et ene sprog sammen med det ordforråd barnet har på det andet sprog, så er barnet faktisk ofte rigtig god med.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske