Svar: Morsyg dreng skal undvære mor
24. oktober 2008
Alder:
19 mdr.
Kære L
Tak for dit brev, jeg synes også det er hyggeligt at modtage spørgsmål fra hele verden - det giver jo nogle gange lidt problemstillinger som er lidt anderledes :o)
Der er ingen tvivl om at din lille dreng vil blive lidt forvirret og urolig, når du pludselig tager væk i 6 dage - han har jo aldrig været væk fra dig og I er meget knyttet til hinanden og han søger dig meget, som sin base, når han skal møde verden. I din favn er han tryg og kæphøj, der ved at han intet ondt vil ske ham ... :o)
Selvom han når at blive nogle måneder ældre inden januar, så er han til den tid fortsat så lille at han kan forstå hvor du er, når han ikke er sammen med dig. Han kan ikke forholde sig til en forklaring om at du er på arbejde, ude at rejse, at du er i Danmark eller andet - han ved ikke hvad det er. Han har heller ikke samme oplevelse af tid, som du har. Han kender ikke klokken og kender ikke ugedagene og man kan således ikke fortælle ham at mor kommer igen på søndag - han ved ikke hvad det er ...
Han fornemmer mere tiden på de ting som sker i hverdagen. han ved at når I står op om morgenen, så skal han i vuggestue og der skal han spise, sove osv. og når han har fået frugt om eftermiddagen, så bliver han hentet igen.
Du har naturligvis ret i at det kan være ret stressende for et lille barn at rejse til den anden side af verden, forholde sig til jetlag, nye og fremmede rutiner, - det kræver lidt tid at 'afklimatisere' og så skal I hjem igen. Derfor er der noget rigtigt i at du lige nu skønner, at det måske er bedre for ham at være hjemme, komme i vuggestue, have den dagligdag som han plejer at have osv. så alt faktisk ligner sig selv. Det eneste der er anderledes er at mor er væk - men det er naturligvis også en stor ting ...
Heldigvis er der jo skype, email og lignende, som gør at man kan kommunikere, selvom man sidder på den modsatte side af kloden og det vil naturligvis være rigtig godt, hvis I kan benytte jer af denne mulighed. Så han kan se dig, høre dig og opleve at du altså ikke er forsvundet ud af hans liv ligepludselig. Ligesom far naturligvis også skal tale om dig og fortælle at mor kommer igen og berolige ham med det. Du forsvinder jo ikke ud af hans liv fordi du er væk i 6 dage, og det skal netop ikke virke sådan. Det er vigtigt at han fornemmer at du er der et eller andet sted. Han vil jo naturligt spørge efter dig, lede efter dig osv.
Når I så ses igen, så skal du naturligvis være forberedt på at din dreng godt kan tage afstand. Du kan således ikke forvente at han vil springe dig om halsen, når han ser dig - tværtimod kan han godt finde på ikke at ville hen til dig lige med det samme og det er vigtigt at du er forberedt på dette. Det er naturligvis ikke sikkert at det sker, men det er en meget naturlig reaktion som måske skyldes at han lige vil markere, at det var ikke helt okay at du tog væk - det var han ikke enig i ...
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske