Svar: Søn på knapt to vågner hyppigt om natten
10. april 2004
Alder:
23 mdr.
Kære trætte familie i Søborg
Ja, hvor må I være trætte allesammen. Det er da ufatteligt at I har kunne holde ud så længe, med det søvnunderskud I efterhånden må have;o)
Jeg ved ikke rigtig hvad det er der sker hos jer. På en eller anden måde, så må der ske noget i kommunikationen imellem jer og jeres søn. Som jeg læser dit brev, så har du en søn, der har meget brug for tryghed og nærhed. At vide at mor og far er lige i nærheden, også når man vågner op om natten og lige med en hånd kan sikre sig at den voksne ligger ved siden af. Sådan er der jo nogle børn der er.
Samtidig, så sender I som forældre måske modsatrettede signaler, f.eks. når I sidder hos ham og I alle nyder det, så pludselig går I. Jeg kan sagtens forstå jeres tanker omkring at blive siddende og at dette er en del af putteritualet, men måske er det for lang tid og jeres søn forstår ikke, hvorfor I ikke kan blive. For ham er det jo trygt og hyggeligt og når I går, så føler han sig forladt.
I vores kultur er der nok ofte en forestilling om at man som forældre er 'dårlige opdragere' hvis barnet ikke sover i egen seng. Det er forkælelse at have et barn liggende i 'smørhullet'. Det mener jeg ikke er rigtigt. Jeg mener at det at man giver plads til barnet i sengen, når barnet er utrygt og føler sig alene, giver barnet en følelse af at blive forstået og blive lyttet til og det er med til at give barnet en basal tillid til sine omgivelser, sine forældre. At give barnet tryghed, når det beder om det, er god opdragelse.
Jeg stiller derfor spørgsmålstegn ved, hvorfor I kæmper sådan med jeres søn og det at få ham til at sove i egen seng på eget værelse. Jeg ved godt at I har stillet en gæsteseng op i værlset og jeg synes det er meget prisværdigt at I ligger der og holder hånd igennem tremmerne, men det hjælper tilsyneladende ikke:o( Jeg tror at jeres søn har behov for at være tæt på jer. Du skriver at når I endelig tager ham ind til jer, så bøvler han rundt, men hvad sker der, hvis I ikke kæmper først, men bare tager ham derind, så han ikke når at vågne mere op end højst nødvendigt?
Hvad ville der ske, hvis han fik lov til at sove på gæstesengen og lå og knugede en af jer tæt, til han faldt i søvn, så han ikke lå bag tremmer, men fik nærheden?
Hvad ville der ske hvis han lå i soveværelset? At hans seng evt. blev flyttet derind, så I ikke skulle rende frem og tilbage natten igennem, men kunne blive liggende.
Jeg tror det er meget vigtigt at I forsøger at lytte til, hvad det er han vil og hvordan han har det bedst. Jeg ved godt at det kan være lidt en belastning at skulle have børn i sengen fremover; nogle forældre siger også at så går sexualiteten jo fuldstændig i stå, men også her må man så være lidt kreativ. Andre siger at man jo bare må købe en seng der er stor nok til at alle kan være der.
Vi er jo alle meget forskellige og jeg kan ikke sige, hvad der er bedst for jer. Men helt sikkert er det dog at det er vigtigt at I får noget ro og noget sammenhængende søvn, for også at have mere overskud og dermed glæde over jeres søn i dagligdagen.
Har I nogensinde overvejet at få et forældrepar, venner eller lignende til at passe ham? Mange forældre siger, at det vil de slet ikke byde nogen, men nogen gange kan det hjælpe, om ikke andet, så hjælpe jer til at få lidt tid sammen alene.
Håber at lidt af mine tanker kan bruges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske