Brev:
Søn på knapt to vågner hyppigt om natten
10. april 2004
Alder:
23 mdr.
Søn på knapt to vågner hyppigt om natten
Hej brevkasse
Vi har en dejlig søn på knapt to år (23 mdr), som ikke vil sove om aftenen, og som våger hyppigt om natten. Han sover 2.5 timer i vuggestuen (fra 12 - 14:30).
Vi begynder vores putteritual ved 20-tiden. Han bliver skiftet, får nattøj på, får børstet tænder og får sin tøjhund og sut, som han selv henter der hvor han lagde dem om morgenen. Så går vi ind på hans værelse, hvor vi har en gæsteseng stående op til hans tremmeseng. Vi trækker gardinerne for og sætter os på gæstesengen med hans pude og dyne og snakker stille om, hvordan dagen er gået. Efter denne lille snak går han frivilligt over i sin seng og her synger vi så en lille godnatsang, mens vi enten holder ham i hånden eller stryger ham over håret. Hele denne del går som regel fint.
Efter sangen sidder vi hos ham 2-3 minutter og siger så godnat og går ud i gangen. Han bliver meget ked af det og begynder at græde og rejser sig. Vi går så ind til ham putter ham, siger godnat og forlader værelset igen. Døren står åben ud til gangen, og vi sørger for at lave lidt smålyde, så han kan høre vi er der. Han rejser sig igen og græder, vi putter osv. Dette kan gentage sig i op til en time.
Det har stået på i månedsvis, så det er ikke bare noget der har taget et par uger. Vi voksne er frustrerede over det, for den halve af aftenen går med det og med mindre voksentid til følge - og vi skal tidligt i seng, for nu kommer anden halvdel af historien: Omkring kl. 23:30 - 00 vågner han grædende første gang, og vi kan somme tider få nusset ham til ro eller give ham lidt vand.
Herefter er der ro indtil ca. kl. 1:30 - 2:00. Her vågner han og vil ikke sove videre i egen seng. I bedste fald kan han lokkes til at sove videre, hvis en af os lægger sig på gæstesengen og holder ham i hånden gennem tremmerne. I nat holdt en af os ham i hånden i 45 minutter fra 1:30 til 2:15 mens han småklynkede og det endte med at han rejste sig grædende og insisterede på at komme op. Så kom han med ind i vores seng, hvor han bøvlede rundt i yderligere 45 minutter inden der blev ro.
Herefter sover han rimeligt indtil kl. 5 - 5:30, hvor han vågner og karter rundt i op til en time uden rigtigt at være vågen. Omkring kl. 6:30 falder han så i søvn igen og nogle gange har vi så vækket ham kl. 7:30, hvor han sover dybt og er ret svær at vække. Det er selvfølgeligt frustrerende for os voksne at stå op ved 6:30 - 7 tiden efter at han har holdt os vågne siden 5 - 5:30 og han så endelig sover som en sten.....
Det skal dog siges, at vi nogen gange kan nøjes med at tage ham op i gæstesengen kl. 2, hvor han så sover uroligt og flere små-opvågninger igennem natten. Men han sover helt klart bedst mellem 6:30 og 7:30.
Det er alt i alt en drøj omgang, hvor vores overskud og glæde i hverdagen er formindsket. Vi skiftes til at tage "nattevagten", men selv den der ikke har vagten bliver forstyrret af det - ikke mindst på grund af den irritation der er i, at det kører som det gør.
Der er ingen som helst ydre ændringer sket - vi er ikke flyttet, der er ikke kommet søskende til, han er i den samme stue på vuggestuen, rutinerne er de samme osv, så vi kan ikke finde nogle ydre årsager til det.
Når man er så trætte og frustrerede som vi er, ender det desværre også nogle gange med at man får råbt af ham eller lagt ham lidt håndfast ned i sengen. Det er vi selvfølgelig også kede af, men når man er presset og klokken er 3:15, og det er 3. gang han vågner, og det er 6. døgn i træk og man skal op kl. 6:30, så er det svært at være den tålmodige voksne med overskud og overblik over situationen.
Vi er kørt lidt fast og har brug for et godt råd.
Mange hilsner
Den trætte familie i Søborg