Svar: Hjælp til madplan og ideer til mos?
23. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Ida
Jeg plejer godt at kunne overskue brevene, selvom der kommer mange oplysninger og spørgsmål ind imellem hinanden, så mon ikke det også går denne her gang :o)
Det lyder som om at din dreng er sulten og det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne tilbyde ham skemad 3 gange dagligt. Da han derudover har problemer med forstoppelse, så vil det ydermere være super, hvis du kunne variere hans indtag af mad mere end du gør i øjeblikket og med den alder han har nu, så er der masser af muligheder - han må næsten få alt.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes havregrød evt. med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 9-9.30
Frokost 11.30: Skift mellem øllebrød og grøntsagsmos, så han hver anden dag får det ene og hver anden dag det andet. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 12.30
Eftermiddag ca 15.30-16: Ammes og powernapper
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk (forklaring følger), vand af kop. Tilbydes evt. lidt frugtmos til dessert for at holde gang i maven ... Vand af kop.
Bades og ammes som nu inden putning kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 23.30-05.30: Sover uden at få bryst
Det er fint at du laver mosen selv og du må også gerne bruge de grøntsager og den mad I forældre spiser, så maden tager udgangspunkt i jeres mad. Jo ældre jeres dreng bliver, jo mere aktuelt bliver det at I spiser det samme. Så det er fint at have dette udgangspunkt :o)
Du skriver dog at I voksne er meget kræsne og fortæller samtidig at du vægter det højt at lave maden selv ... I den forbindelse vil jeg lige have lov til at sige, at den industrielle mad faktisk kan være en god idé. De fleste industrielle produkter er efterhånden økologiske og ernæringsmæssigt er de meget velgennemtænkte. Der findes således mange produkter, som kan give din dreng et indhold af forskellige fødevarer som du aldrig selv ville producere, fordi I simpelthen ikke spiser så varieret hjemme hos jer ...
Men for at vende tilbage til, hvad du kan tilbyde din dreng nu, så må du meget gerne give ham de grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og det kan være en rigtig god idé at variere mellem disse, fordi det kan være med til at holde maven igang. Derudover anbefales det at grød max udgør to af dagens måltider, derudover skal han have grøntsagsmos.
Du kan give ham grøntsagsmos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Der skal altså meget mere smag og variation til nu - kartofler, blomkål, gulerod og broccoli er ikke længere nok :o)Når han har vænnet sig til grøntsagsmosen, så er det tid til at komme igang med lidt kogt kød eller fisk i mosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du må som sagt også meget gerne give ham mad, som tager udgangspunkt i den mad, de grøntsager, det kød og fisk som I spiser. Han kan således godt få indmaden af en frikadelle moset i sin grøntsagsmos, ligesom han kan få lidt laks lavet i ovnen eller lignende.
Fisk er især laks, sild, makrel, rødspætte, torsk. Det kan på samme måde som kød laves i ovn eller koges - du kan også bruge tun fra dåse eller iblande lidt sildepostej i grøntsagsmosen, hvis det en dag skal være lidt lettere og mere praktisk.
Om aftenen er det altså forholdsvis let at koge og blende nogle af jeres egne grøntsager, kød og fisk, så han får mad der tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Du kan tilsætte lidt modermælkserstatning eller evt. lidt sødmælk, så bliver mosen mere lind. Ligesom du kan tilbyde ham lidt sovs, hvis I spiser det, så får han lidt ekstra fedtstof og lidt ny smag.
Det er en god idé at du fortsat styrer hans indtag af skemad, så han har plads i maven til mælken. Ellers risikerer du at han skal indhente sit mælke- og væskebehov om natten og det er jo dumt for jer begge. Så prøv om du kan følge planen nogenlunde som jeg har skitseret den nu :o)
Husk at din dreng skal have dagligt jerntilskud, nu hvor han er blevet 6 måneder, da han fortsat ammes :o)
Fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske