Svar: Svært ved at falde i søvn - 1 mdr.
23. oktober 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Inge
Tillykke med den lille pige :o)
Det lyder umiddelbart som om at din amning fungerer fint, det lyder som om at du har fint med mælk og at din datter trives med amning.
Der er så meget fokus på børn og søvn i dag og fokus på at børn skal lære at sove uden afhængighed af hverken bryst, flaske eller det at blive vugget i armene. Det er i princippet også rigtigt, men med den alder din datter har, så mener jeg at det er helt naturligt at hun falder i søvn i forbindelse med amning og derfor synes jeg det er for tidligt at 'træne sovevaner'. Hun er kun 5 uger, hun har ligget trygt beskyttet i din livmoder - hver gang du har bevæget dig, så er hun blevet vugget, hun har i maven fuldt dine bevægelser og hun har følt sig omsluttet og tæt. Hun er stødt ind i dig, hver gang hun har sparket, forsøgt at ændre stilling osv.
Derfor er det helt naturligt at hun stadig finder bedst ro i favn, fordi det at blive vugget, mærke dig, føle sig omsluttet jo af noget hun kender. Bevægelserne når du går rundt med hende osv. er genkendelige og dermed trygge.
Allerede i maven har hun også suttet, hun har ganske givet suttet på sine fingre og hun har fundet ro ved dette. At sutte er derfor helt naturligt, når hun skal finde ro - også selvom hun nu er ude af maven og det at sutte ved brystet, det at blive ammet giver hende på en gang både roen, genkendeligheden som inde fra maven (ligge i din favn, mærke dine bevægelser, din vejrtrækning, din hjertelyd) og samtidig også roen ved at sutte.
Jeg mener altså at det er helt naturligt for så lille et barn at blive ammet og lullet til ro og det er ikke noget man bevidst i denne alder skal søge at undgå ... :o)
Det er derfor også rigtig dejligt at I har en vikle I bruger en gang imellem og det er også rigtig fint, at hun sover i en voksipose. Både vikle og sovepose giver hende jo på samme måde fysisk ro og oplevelsen af nærhed.
Jeg har fuld forståelse for at du har svært ved at ligge ned og amme og derfor skal du naturligvis forsøge at finde ammestillinger i løbet af dagen, som I begge kan trives med. I princippet kan du lægge hende til på alle måder og du skal gøre det, som virker bedst for jer begge .. :o)
Princippet du bruger om aftenen, hvor du starter med at amme, skifter hende, bader hende, svøber hende og ammer hende igen er super godt. Det skal du overføre til dagtimerne også. Start med at amme hende fra det ene bryst, hvor du hjælper hende til at spise effektivt og godt, når hun er færdig og slipper her, så bøvser hun, skiftes osv. og så svøber du hende og ammer hende fra modsatte side, hvorefter du fint kan forsøge med en sut og så putte hende.
Når du giver hende sutten, så er det helt normalt at du skal være lidt vedholdende - holde sutten ved munden. Det kan her nogle gange hjælpe at trække en stofble igennem suttens ring, da stofbleen, det at have noget ved ansigtet minder lidt om at ligge ved brystet og samtidig støtter den sutten, så den ikke så let ryger ud, når hun ligger og skal sove ...
Som udgangspunkt synes jeg ikke at børn skal græde sig i søvn, hvis man kan få dem til at sove uden gråd ... og slet ikke med den alder din datter har. Børn græder jo normalt fordi de har behov for hjælp til et eller andet - det kan være barnet er sulten, barnet har en våd ble, barnet sveder og har det for varmt, barnet fryser eller at barnet har behov for nærhed og kontakt.
Når det er sagt, så er det dog også sådan at små børn modtager rigtig mange stimuli i løbet af en dag og det kan godt være rigtig svært for barnet at kapere. Barnet kan således godt græde, fordi det simpelthen er lidt for træt, måske puttet lidt for sent og man kan være opmærksom på om man skal prøve at putte barnet lidt før det egentlig kammer over ...
Nogle er også inde på at barnet har lidt behov for at græde et par minutter, at der er tale om "overskudsenergi" der skal lukkes ud og når barnet har haft en lille grædetur, så falder det helt naturligt til ro. Det er dog her vigtigt at en grædetur ikke varer mere end et par minutter, der er altså ikke tale om at barnet græder i længere tid. Græder barnet meget, virker gråden voldsom, så skal man naturligvis tage barnet op.
Hos jer lyder det lidt som om at din datter måske ville falde lidt bedre til ro om dagen, hvis du forsøgte at bruge lidt de samme rutiner som om aftenen. Altså amning, svøbning, amning og putning. Hvis hun så herefter har behov for at græde et par minutter, som tegn på at det er svært at overgive sig til søvnen og hun så efter en lille grædetur falder til ro, så er det fint at gøre som du gør. Holde dig tæt til hende, lulle hende til ro, lade hende mærke at du er der.
Jeg håber at du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske