Brev:
Svært ved at falde i søvn - 1 mdr.
23. oktober 2008
Alder:
1 mdr.
Svært ved at falde i søvn - 1 mdr.
Kære Helen!
Tak for en god brevkasse.
Jeg har en dejlig lille pige på 5 uger. Hun ammes fuldt ud og tager fint på.
Da hun var 10 dage gammel begyndte hun at græde/skrige meget om formiddagen og om aftenen. Hun ville ikke sove, viste ofte tegn på sult, men ville alligevel ikke spise. Det kunne indimellem hjælpe hende lidt at være i en strækvikle på mors ellers fars mave, mens vi hoppede siddende på en træningsbold. Min sundhedsplejerske mente at det var maven og anbefalede at hun ikke blev lagt til så ofte for at give maven ro, samt evt. zoneterapi.
Uroen om formiddagen er vi kommet til livs ved at hun kommer ud i barnevognen. Aften gråden er heldigvis også aftagende efter tre behandlinger ved zoneterapeut. Hun er dog fortsat meget pylret og har svært ved at falde i søvn.
Hun har siden hun var spæd været svær, ja næsten umulig at få til at sove andre steder end hos os eller i barnevognen. Jeg har indtil for få dage siden ammet hende liggende om natten, hvor hun så er faldet i søvn ved brystet. Pga. mén efter to diskusprolapser har jeg en del rygbesvær, der desværre forværres meget af liggende amning. Derfor er det blevet endnu mere "presserende” at vores lille pige kan falde i søvn uden at være på arm eller ammes i søvn.
Hun sover i barnevognen både om formiddagen, eftermiddagen og sen eftermiddag - er det for meget tid ude? Hun sover i en voksipose og nogle gange op til fire timer, hvis jeg ikke vækker hende.
Om aftenen ammes hun ca. kl. 19.00 hvorefter hun skiftes og bades. Herefter svøber jeg hende og tilbyder bryst igen. Jeg forsøger at lægge hende lige inden hun sover, men hun bliver lysvågen med det samme jeg slipper hendes hoved. Hvis jeg tager hende op fortsætter det indtil næste amning. Hun bliver ofte vred og græder, når jeg giver hende sut, men hvis jeg er lidt vedholdende med at holde løst på sutten, begynder hun som regel at sutte på den efter lidt tid.
De to sidste aftener og nætter har jeg lagt hende ved siden af mig, når hun ser ud til at være sove klar. Hun er svøbt og ligger helt tæt op af mig, mens jeg vugger/luller hende på brystkassen og siger shh tæt ved hendes øre. Nogle gange får hun også sutten. Hun græder højlydt og bliver varm og svedig indtil hun falder i søvn. Jeg har ikke præcis tid på hvor lang tid hun græder, men det føles som langt tid. Hun falder dog i søvn, men vågner som regel to - tre gange hvor vi tager samme tur.
Jeg er meget i tvivl om det er ok at hun græder hver gang hun skal sove. Kan hun komme til at føle sig forladt, når jeg ikke tager hende op selvom mine hænder og ansigt er helt tæt op af hende? Hvor lang tid er det "ok" hun græder?
Hun sover ved siden af mig i vores seng om natten, men på sin egen plads og med egen dyne over sig.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Inge