Svar: De dumme lurer
23. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Liv's mor
..."Hva dælen gør jeg når damen ligger og er "lys vågen" og græder hvis man går og gidder ik ligge der... , ligger og smiler og hviner... og hendes mad tider som hun hertil har passet fint.. hun gider heller ikke sin skemad?" ...
Du trækker vejret dybt, tæller til ti og siger til dig selv at det her er en fase og tingene ændrer sig igen :o)
Som du ved, så gennemgår din datter lige nu en stor udvikling, der sker rigtig meget med hende både på det fysiske og det mentale plan og hun har simpelthen lydt til at opleve, udforske, mærke verden så meget - at hun ikke vil sove, for så misser hun jo det hele ... sådan tænker hun naturligvis ikke bevidst, men det er mere for at sige, at det er helt normalt for hendes alder, at hun om dagen sover meget kortvarigt, vågner op og bare vil være på.
Du skal naturligvis fortsat forsøge at finde en rytme i hverdagen, som passer nogenlunde til jeres behov generelt, så hun så vidt muligt sover sine 3 lure i løbet af dagen, får sin skemad og sover om natten. Det er naturligvis vigtigt at hun ikke begynder at bytte op og ned på nat og dag, men det lyder heller ikke til at være tilfældet ... Det handler altså om at møde hende, lade hende opleve, hjælp hende med at bruge sig selv fysisk, trille, trække sig op i armene osv. Lav bevægelege med hende så hun mærker sig selv og også begynder at fornemme, hvad det er at være fysisk træt - ligesom hun mentalt også skal stimuleres, - syng for hende, syng med fagter, hvor du med dine fingrer 'kravler' når du synger lille Peter edderkop osv.
Hun er interesseret i din stemme, de lyde du kan lave, hun vil være interesseret i dine fingre, måden du bruger dine hænder, hun vil følge med øjnene og forsøge at gøre det hun ser du gør. Hun vil elske at du får hende til at bruge sig selv fysisk. Der skal ske noget nu :)
Og så må du forsøge at tilbyde hende mad, på de tidspunkter, som passer nogenlunde med den dagrytme du selv har - morgenmad, frokost, aftensmad - hvad der nu kan passe den dag efter hvordan hun sover så rytme et eller andet sted er der, trods udviklingsspring.
Det skal nok gå - lillepigen lyder jo til at stortrives, trods alt :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske