Svar: Min datter sover stadig ikke om natten - 7 mdr.
23. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Heidi
At din datter efterspørger flasken om natten, hænger sammen med at hun ikke indtager mælk nok i løbet af dagen og derfor er det helt relevant at du begynder at tilbyde hende både mere mad og mere mælk i dagtimerne. Når hun får mad, mælk og væske nok i løbet af dagen, kan du forvente at hun sover ca 6 timer om natten uden indtag af mælk. Det vil sige at du kan forvente at hun sover fra sen aften til tidlig morgen uden at have behov for mælk, hun kan dog stadig godt have behov for hjælp til at skifte stilling, blive puttet med dynen igen osv.
Det er også vigtigt at din datter lærer at sove og falde i søvn uden at have flasken i munden. Det vil sige at hun naturligvis skal have sin mælk, men du skal putte hende inden hun falder helt i søvn. Hun skal lige nå at registrere hvor hun bliver lagt og hvor hun falder i søvn, men være træt nok til at sove videre. Hvis hun falder i søvn i dine arme eller med flasken i munden, så vil hun automatisk søge efter dette, når hun vågner op. Hun vil blive ved med at vågne og være urolig fordi hun savner det der gav hende ro, da hun skulle sove og hun vil først falde til ro når du igen giver hende flaske eller tager hende i favn, fordi det er sådan hun forbinder det at skulle sove ...
Så en fast plan for dagen hvad angår indtag af mad og mælk, samt en plan for tidspunkter for lure - samtidig med at hun skal lære at sove uden at være i favn og uden at få flaske til hun sover. Når det fungerer om dagen, så kan du begynde at ændre på aftenrutinerne og stille lidt forventninger til hende der :o)
En plan for dagen til en pige på 7-8 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden (vælg de lidt blødere frugttyper som appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende) og tilbydes også brødskorper, en kvart bolle eller lignende at sidde med, opbløde med spyt og gnaske lidt i.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rest fra aftensmaden men du må også meget gerne købe mos fra glas passende til hendes alder. Tilbyd ristede rugbrødsbjælker, skorper, agurkestænger og lignende som hun selv kan sidde med og tygge i. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 15.30: En portion flerkornsgrød med frugtmos, og tilbydes igen frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen. Ymer må hun ikke få før hun er et år og generelt gælder at du skal holde lidt igen med komælksprodukter sålænge hun er under 9 måneder, det er vigtigt at hun får mere mme end komælk.
Sen eftermiddag - mon ikke powernappen her kan springes over? Hvis den ikke kan, så fred være med det - hun falder jo tilsyneladende fint nok i søvn om aftenen - ellers kan det være at du skal putte hende lidt senere til natten.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere familiemad, det vil sige lidt ris med lidt sovs, lidt kogte grøntsager i hånden - det kan være kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde eller lignende som hun kan sidde og gnaske lidt i. Vand af kop
Evt. lidt frugtmos til dessert, vand af kop
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 20 - afhænger lidt af hvor sent hun har sove og om hun har sovet lur sen eftermiddag.
Sen aften 23: Flaske med mme
Nat 23.30-05.30: Behøver ikke længere mælk i dette tidsrum, hvis hun har spist som ovenstående plan foreskriver.
Du skal regne med at hun ved siden af sine 4 måltider skemad og mellemmåltider i form af frugt og brødskorper vil have behov for ca 4 flasker. Hvor meget hun skal indtage i hver flaske, kan godt afhænge af tidspunktet og derfor godt variere, men du skal regne med et minimum på 600ml, hvilket svarer til 150ml i hver flaske og hun må meget gerne drikke mere end det.
Når man har flere børn, så kan man naturligt ikke være om dem begge to samtidig og de må vente på hinanden. Derfor må lillesøster også nogle gange vente lidt selvom det ikke passer hende, sådan er det nødt til at være. Men hun skal selvfølgelig ikke blive fuldstændig ulykkelig - brokke sig må hun dog godt :o)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske