Svar: 3 mdr. baby taber håret og er pylret
9. april 2004
Alder:
3 mdr.
Kære tvillingemor
Der er enkelt børn som får lov at beholde det hår de blev født med, men mange børn taber håret eller dvs slider det af, når de ligger på hovedet, og derfor er det ikke unaturigt at børn omkring 3 mdr´s alderen har bare pletter. Pletterne vil da som regel være på baghovedet eller på siden, alt efter, hvordan barnet ligger mest.
Hvis din søn taber håret i store totter uden at du kan sammenholde stederne med hans liggestilling, så må du forhøre dig hos lægen.
Det er jo altid svært at vide, hvor meget ens barn får ved brystet. Det er lettere når man giver flaske. En tommelfingerregel siger at små børn skal have det der svarer til 1/6 af deres vægt i døgnet, så er de dækket ind.
Dertil kommer at børn omkring 12 ugers alderen ofte har appetitspring, dvs at de er så store at de har behov for at mælkeprodutionen sættes op, så de derved får mere mad. Ved at være mere pylret og grædende blive de lagt mere til brystet og mælkemængden øges. Om det kan være det der gør sig gældende hos jer ved jeg ikke. Derefter kan man ikke længere bruge tommelfingerreglen om indtag, da barnet er ved at være så stort at mængden ville være for stor, hvis det skulle svare til 1/6.
Nogle børn har behov for hjælp til at finde ro, hvor andre børn bare er mere rolige. Når jeres søn pylrer og du ikke mener at ahn har behov for mere mad, så prøv at putte ham, evt. vugge ham lidt og se om han bliver mere rolig. Som forældre er vi ofte tilbøjelige til at finde på 117 forskellige ting, for at 'noget vel hjælper', men nogle børn bliver urolige når de har fået mange stimuli og ved at forsøge alt for meget, så tilfører man bare endnu flere stimuli og det er skruen uden ende.
Prøv derfor at finde en fast måde at berolige ham på og hold fast ved dette. Det genkendelige giver tryghed og ro.
Fortsat held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske