Svar: Suttebehov og mælk nok?
9. april 2004
Alder:
10 mdr.
Jeg synes det er meget fint at du har accepteret at din datter har valgt brystet fra.
Lige nu får hun ikke nok mælk, men forhåbentlig vil hun i kraft af at amningen er stoppet, også begynde at spise mere anden kost og på den måde få øget sit mælkeindtag.
Tilbyd hende fortsat mælk af kop og giv hende også yoghurt, ost mv. Når tilbuddet er der, så glider der måske lidt ned en dag og hun vænner sig til det.
Som du beskriver hende, så synes jeg at du skal se tiden an og se om ikke det bliver bedre. Hun har jo også lige været syg og så er appetitten jo ikke så stor. Jeg tror at tiden vil arbejde for jer.
Hvis du giver hende grød om morgen, så vælge grødtyper med mælk på. Som dessert efter aftenmåltidet kan du også tilbyde hende en portion frugtgrød med mælk.
Hendes suttebehov skal hun nok finde en løsning på. Nogle børn har større suttebehov end andre. Du kan evt. give hende en sutteklud eller finde en bamse, som hun bliver puttet med.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske