Svar: Nattesøvn med afbrydelser
9. april 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Lotte
Når din søn vågner om natten, hvor lang tid spiser han så i forhold til om dagen? Jeg tænker på om han vågner fordi han er sulten/tørstig eller om han vågner fordi han føler sig utryg eller i det hele taget finder ro ved brystet om natten.
Man kan sige at ernæringsmæssigt har han ikke behov for amning om natten, men det kan dog stadig godt være trygt for ham. Det ville dog være hensigtsmæssigt at han kun fik bryst om aftenen og igen om morgenen, så I alle kunne få en mere sammenhængende nattesøvn.
Mange børn spiser rigtig godt om natten, simpelthen fordi der er fuldstændig ro, du er afslappet, mælken flyder lettere. Hvis han har sævrt ved at koncentrere sig om brystet i løbet af dagen, vil det være en god idé at du forsøger at lægge dig med ham i løbet af dagen, så han får spist på samme måde. Hvis du på den måde sikrer dig at han får nok at spise i løbet af dage, nså er du sikker på at han ikke vågner fordi han er sulten og kan så evt. tilbyde ham lidt vand i stedet. Det kan dog godt være svært så længe han er så lille.
Du skriver at du giver ham bryst kl 20 ogjeg vil foreslå dig at du lægger ham til igen, når du selv går i seng. På den måde får du ham fyldt lidt ekstra op, så han ikke vågner, når du sover aller bedst.
Jeg vil også foreslå dig at du giver ham grød både til frokost og om eftermiddagen. Frugtgrød mætter ikke på samme måde og det kan du give oven på grøden (en skefuld til en portion) eller som dessert efter aftensmaden.
Nogle børn kan omkring 7 mdr´s alderen øges til 4 måltider skemad, således at du også giver grød om morgenen. Ved at tilføre ham ekstra mad i løbet af dagen, burde han kunne sove længere om natten.
Boortset fra at I som forældre synes det kunne være praktisk med en flaske, så er der jo ikke noget at sige til at jeres lille dreng ikke ønsker dette, når han kan få den ægte vare. Han er stadig så lille at han skal have lov til at spise af brystet, når han vil. Efterhånden som han spiser mere og mere skemad, vil et grødmåltid kunne udgøre det for en amning, hvorfor du med tiden vil kunne skrue amningen ned til kun at være morgen og aften og måske lidt midt på dagen en gang imellem.
Grød og mos laver du også på mælk, så han får mælk den vej og når du så ammer ved siden af, så burde han blive dækket ind.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske