Svar: Soveritual - 11 mdr.
17. oktober 2008
Alder:
11 mdr.
Kære mor
Der er ikke noget at sige til, at du synes det er svært, det er helt okay.
Jeg synes det lyder som om at du/I forældre er rigtig gode til at lytte til jeres dreng og hans behov. Det er helt fint at veksle lidt imellem at være hos ham og ikke være der, alt efter hvad han viser behov for. Nogle gange kan du forsøge at putte ham og gå ud, han må gerne smågræde som protest over at skulle sove, det er ikke tegn på utryghed, snarere utilfredshed med tingenes tilstand og her behøver du ikke sidde hos ham, men kan roligt gå frem og tilbage med et par minutters interval. Men er han ked af det, virker han utryg og falder til ro, fordi du sidder hos ham og holder ham i hånden, så skal du naturligvis gøre det.
Lige i øjeblikket, hvor han også starter institution, så vil han naturligt være mere træt og det er sandsynligvis også derfor du oplever, at han falder omkuld om eftermiddagen og har svært ved at sove om aftenen. Det vil på sigt være rigtig godt, hvis han kunne holde sig vågen om eftermiddagen, men indtil det lykkes, så må du evt. putte ham lidt senere, så du er sikker på at han er træt nok til at sove, når han skal sove. Ingen kan sove, hvis ikke de føler sig trætte nok, ingen kan falde i søvn på kommando.
Det er naturligvis meget godt, hvis du og din mand kunne være nogenlunde enige om hvorvidt I skal være hos jeres dreng eller ej, så han ikke bliver forvirret ... Men hvad oplever du sker? Hvad oplever du som årsag til at din dreng vågner?
Hvis jeres dreng sover bedre og mere sammenhængenden, når far bliver i rummet, så er det måske en okay løsning, modsat - hvis han stadig vågner hver ½ time, som når du putter ham, hvorfor bruger I forældre så ikke den ½ time samme om aftenen og skiftes til at gå til og fra, netop for at lære jeres dreng at I er der og kommer, når han har behov.
Det lyder som en fase I skal igennem lige nu. Det lyder som om at der er en sammenhæng imellem lur sidst på dagen og lyst til at overgive sig til søvnen og så som om at vuggestuestart naturligt også vil kunne spille lidt ind. En fase, som I nok skal komme igennem, I er på rette vej :o)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske