Svar: Søvnvanskeligheder - 8 mdr.
17. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Din datter har en alder nu, hvor der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt, hun er igang med det man kalder for separationsfasen. Det betyder at hun på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at hun ikke er forladt, samtidig med at hun nu er begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd. Det betyder også at hun ikke længere sidder så meget på skødet, hun har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har hun stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over hende, hvor hun skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger hun ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som hun viser behov for, det der skal til for at hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at hun rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når hun skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når de er vågne og når de sover. Hun får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som hun ikke selv kan komme væk fra og hun har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade hende karte rundt, lige trække tiden lidt, lade hende trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få hende videre i søvnen.
Det er meget vigtigt at I lytter til hende, når hun skal puttes og forsøger at finde ud af når hun græder, hvorfor hun græder og så vurdere, hvordan I skal handle.
Hvis hun græder fordi hun er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at putte hende i sengen, holde hænderne på hende og berolige hende, så hun falder i søvn ved kærtegn og hjælp til fysisk ro. Hvis hun græder fordi I går fra hende, hvis hun stiller sig op ved tremmerne i sengen, rækker armene op "gå ikke fra mig", så er hun utryg, føler sig forladt og her skal I selvfølgelig heller ikke gå fra hende, men sidde hos hende, tale lidt med hende, synge en sang, holde hende i hånden osv. så hun roligt falder i søvn.
Det er vigtigt at hun lærer at falde i søvn i sin seng. Det er vigtigt at hun falder i søvn der, hvor I gerne vil have hende til at sove. Derfor skal hun puttes i sengen og ikke et andet sted, hvis hun falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter hende over i sengen, så risikerer I at hun vil vågne hele natten, protestere og være ked af det, fordi hun oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn eller hvor hun nu er faldet i søvn og det giver yderligere utryghed.
Hvis hun er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage hende med ind i stuen igen og vente på at hun atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte hende tilbage i sengen imens hun lige når at registrere at hun lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn.
Hvis hun egentlig er okay med at blive lagt i sin seng, hvis I fornemmer at hun er træt, men at hun ikke vil sove men søger underholdning, gør det at blive puttet til en leg, så vli det være rigtig fint at putte hende og gå til og fra. Her skal hun stadig puttes kærligt og nænsomt, sengen skal være tryg og forbindes med noget rart og så går man. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så hun lærer atI er der selvom I er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
I løbet af dagen vil det være rigtig godt, hvis I kan 'træne' lidt uafhængighed med hende, forstået på den måde at det kan være godt at lære hende at I er der, selvom hun ikke kan se jer. Det kan hun lære ved at I f.eks. leger borte-tit eller gemmeleg og det vil gøre det lettere for hende også på sigt bedre at kunne falde i søvn selv.
Du fortæller at du er begyndt at sætte amningerne op om natten og det er naturligvis uhensigtsmæssigt. Derfor er det vigtigt at du sørger for at hun tilbydes mad og mælk nok i løbet af dagen og du kan med fordel indføre en godnatgrød inden sengetid. Det kan være udmærket i denne alder, netop fordi hun har så travlt med alt muligt andet, at hun måske ikke får spist helt nok i løbet af dagen og så vil hun jo indhente behovet om natten ....
En plan for dagen til et barn i 8-9 måneders alderen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frugt, frisk frugt i hånden eller lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske kun 45 minutter
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg: makrel, sildepostej, rognguf, tun mv. Gerne lidt kogte grøntsager fra aftensmaden og gerne supplement med grøntsagsmos med kød eller fisk så du er sikker på at hun får mad nok. Vand af kop
Ammes evt og puttes til middagslur ca 13.30. Det kan være en god prioritering at bibeholde amning her fremfor at amme om natten, netop fordi hun i denne alder er mere fysiskkontakt søgende.
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, eller evt. lidt tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med lidt smør, ost i stænger, vand af kop.
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, fortsat gerne mos og så ved siden af mad i stykker. Hun kan få det samme som I spiser, pasta med kødsovs, spaghetti, lasagne, frikadeller, farsbrød, laks, rødspættefileter, stuvet spinat osv. Meget gerne retter hvori der indgår lidt sovs, så grøntsager f.eks. kan gives moset med lidt sovs og kød og fisk i stykker. Vand af kop.
Tilbydes en godnatgrød inden sengetid, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng. Vand af kop
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes og så vidt muligt ingen amning indtil næste morgen tidlig.
I kan sagtens overveje at flytte hende på eget værelse nu, det afhænger helt af hvorfor hun vågner. Hvis hun vågner fordi hun bliver forstyrret af jer eller hvis I tænker at hun godt kan falde til ro på egen hånd, så er det rigtig fint at putte hende på eget værelse. Hvis du oplever at hun vågner fordi du er nødt til at hjælpe hende med at skifte stilling, fordi hun føler sig alene og har brug for en tryg hånd for at sove videre, så kan det være en god idé at vente et par uger med at flytte hende.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske