Svar: Skal jeg vække min søn på 4 uger for at amme ham om natten?
2. juni 2003
Alder:
1 mdr.
Kære Kathrine
Som hovedregel kan man sige at din søn har brug for 6 måltider i døgnet. Han må gerne spise mere og kan foruden de 6 hovedmåltider, godt have brug for "bare" at slukke tørsten ind imellem. De 6 måltider svarer til at han har 6 godt våde bleer i døgnet og at du ammer hver 4 time.
Normalvis vil der ikke være noget i vejen for at han sover 6 timer i løbet af natten, det kan være gavnligt for jer begge, hvis du så bare husker at amme ham med kun 3 timers interval på et tidspunkt i løbet af dagen, så han stadig får opfyldt sine 6 måltider.
Det kan dog være godt at amme om natten, hvis man ønsker at øge sin mælkeproduktion. Man producerer mere af hormonet prolaktin om natten og prolaktin stimulerer mælkedannelsen. Det kan derfor godt være en fordel, at du fortsat ammer om natten, hvis dine ammeproblemer skyldes lav mælkeproduktion, som kan være grunden til at din søn i en periode ikke har taget så meget på.
Tilsidst vil jeg lige nævne, at du ikke kan give din søn for meget mælk. Før hen i tiden, da du selv var barn, var den almindelige rådgivning, at børn kun skulle ammes hver fjerde time og i begrænset tid på hvert bryst. Idag ved man, at børn der selv får lov til at regulere både hyppigheden og varigheden af amme- måltiderne, har hurtigere vægtstigning.
Min vejledning til dig om 6 måltider i døgnet er derfor kun vejledende og du skal være opmærksom på, at mange børn har brug for mere.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske