Brev:
Skal jeg vække min søn på 4 uger for at amme ham om natten?
2. juni 2003
Alder:
1 mdr.
Skal jeg vække min søn på 4 uger for at amme ham om natten?
Jeg har et spørgsmål vedrørende søvn. Vores søn på 4 uger sover omkring 6 timer i træk om natten. Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg bør vække ham, for at amme eller om jeg skal lade ham sove igennem.
Indtil videre har jeg vækket ham, hvis jeg selv er vågnet efter 3-4 timer, men de nætter hvor jeg ikke vågner, ja der sover han omkring 6 timer. Der har været problemer med at få amningen til at køre og det er først inden for de sidste 4-5 dage det er gået helt uden problemer.
På grund af dette har sundhedsplejersken holdt ekstra øje med hans vægt. Til at begynde med, var det lige i underkanten, hvad han tog på, men det går som det skal nu. Det vil sige, jeg havde faktisk ammet ham så meget, at det havde været lige i overkanten af, hvad han kunne klare.
Det er naturligvis med den forhistorie i baghovedet, at jeg ikke er helt sikker på om jeg tør lade ham sove til han vågner af sig selv, for tænk hvis han endnu engang ikke fik nok. Han er godt nok sulten, når jeg vækker ham, men det er sjældent der går mere end fem-ti minutter, fra jeg har lagt ham til og indtil han falder i søvn igen - og det er jo nærmest lige så slemt, hvis han får for meget som hvis han får for lidt.
Han trives i øvrigt fint og har helt fra start virket frisk på trods af det hele.
Kathrine