Svar: 3½ år og ikke renlig
9. april 2004
Alder:
3 år, 6 mdr.
Ud fra din beskrivelse lyder det som om at din søn er i stand til at kontrollere både vandladning og afføring, i hvert fald når han er hjemme i trygge rammer. Så det er et fint tegn på at samarbejdet kan begynde.
Da din søn selv beder om en potte, så synes jeg bestemt at du skal købe en sådan. Hvis han er mere tryg ved at sidde på potten end på toilettet, som jo er højere placeret og sværere at komme op på, så er der ikke noget forgjort i at give ham en potte, tværtimod. Indholdet af potten skal jo ud i toilettet bagefter, så han ved jo godt at det er der det hører til og efterhånden som han bliver større vil han sandsynligvis også selv foretrække WC´et.
Har han selv sagt noget om at han ikke vil bruge ble mere? Det bedste tegn du kan få er jo, hvis han selv meddeler at han ikke ønsker bleen.
Jeg tror du skal give det lidt tid endnu. Det første tegn han viser er at komme og meddele at han har lavet i bleen, derefter vil han sige til, når han gør det og tilsidst vil det lykkedes at sige til lige inden. Det er en proces, som helt naturligt skal have lidt tid.
Jeg vil tro at du i løbet af sommeren her vil kunne prøve at tage bleen af ham og evt. lade ham rende rundt i badebukser osv. Han er helt klart på vej.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske