Svar: Morgenmad - 16 mdr.
15. oktober 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Lotte
I forhold til Oscars alder, så synes jeg det vil være en rigtig god idé at I går lidt væk fra flasken. Jeg ved godt at man i nogle lande bruger flasken rigtig længe, men Oscar er i en alder af 16 måneder ikke en baby mere og flasken om morgenen synes jeg I skal erstatte med en kop mælk. Han kan sagtens få sit mælkebehov dækket uden to flasker dagligt. I må jo også meget gerne give ham tykmælk, yoghurt og lignende.
Omkring mælk til børn over 1 år, så skriver sundhedsstyrelsen blandt andet: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet
halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Samtidig vil fjernelse af flaske om morgenen naturligt også give større sult og dermed lyst til at spise grød som morgenmad. Havregrød er en rigtig god start på dagen. Om morgen er det mange timer siden man sidst har spist og kroppen har brug for noget energi for at kunne fungere optimalt. Det kan også være øllebrød eller flerkornsgrød I giver.
Men derudover kan Oscar naturligvis også en gang imellem tilbydes brød, hvis I selv spiser det. Det er dog vigtigt at I vælger brød med højt fiberindhold, så han får en god mæthedsfølelse. Det skal fortsat være brød uden hele kerner, men brød som vejer når man holder det i hånden. Du kan evt. selv bage nogle grovboller, havregrynsboller eller lignende. hvis du på siden her søger på 'opskrift boller' så finder du gode muligheder givet i tidligere svar :o)
Et sundt måltid om morgenne kan være forskellige ting, men finger er som sagt vigtigt at prioritere og derudover er det en rigtig god idé at spise lidt frugt:
- Grød, - havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, evt. med frugtmos på som topping eller frisk frugt ved siden af
- Fiberholdigt brød, uden hele kerner, ost, evt. lidt syltetøj og udskåret frugt
- Syrnet mælkeprodukt, med rugbrødsdrys, müsli, frugtmos. Det anbefales at man køber de neutrale produkter som neutral yoghurt, tykmælk, A38, cultura og selv tilsætter frugtmos. De yoghurter som indeholder frugt fra starten indeholder ofte også meget sukker.
- Det er generelt en god idé at vælge produkter med lavt sukkerindhold. Der findes mange forskellige former for morgenmadsprodukter på markedet og de sundeste er dem der ikke er tilsat sukker, som havregryn, ymerdrys uden sukker, og nogle former for mysli. Gå efter produkter med mindre end 10 gram sukker pr. 100 gram.
- Vælger du at give ham havregryn, må han naturligvis gerne få et par skefulde sukker på og lidt mælk - igen er det dig, der styrer hvor sødt det skal være.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske