Svar: Uro om natten - 1 mdr.
15. oktober 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Linda
Der kan være flere grunde til at du lige nu oplever at di dreng er ekstra urolig om natten og jeg vil prøve at dele lidt af mine tanker med dig ...
For det første har han en alder, hvor han naturligt har behov for at så sat mælkeproduktion op. Han er rent fysisk ved at være så stor, at han har behov for mere mad. Derfor er det vigtigt at du forsøger at amme ham så hyppigt som muligt dagen igennem og sørger for at han spiser godt der, og så vidt muligt sover længere om natten. Det er den hyppige amning som øger mælkemængde.
Samtidig er det sådan at du om natten producerer mere mælk, både fordi du slapper mere af, men også fordi du om natten har mere af det mælkestimulerende hormon. Natamning er altså vigtigt for at holde gang i mælkeproduktionen, så når børn melder sig hyppigt om natten, så kan det være tegn på at de har brug for lidt mere mad - hvilket du så skal forsøge at give i dagtimerne ...
Det er også sådan at din dreng stadig er så lille, at han har svært ved at kapere alle de indtryk han får. Han hører, ser, smager, lugter, føler - han bruger alle sine sanser og han skal bearbejde alle sine indtryk i drømme. Det betyder at han sagtens mere eller mindre i søvne kan ligge og klynke, smaske, virrer med hovedet, sparke med benene, bokse med armene osv. - men det foregår i søvne og handler ikke om at han skal tages op. I stedet kan det være en god idé at hjælpe ham til fysisk for, ved at holde hænderne på ham eller svøbe ham.
Så kan det naturligvis også have noget at sige, hvad du spiser og der er visse fødevarer som godt kan genere nogle børn. Det lyder dog ikke som om at der er noget du især spiser meget af og lidt af det hele plejer ikke være problematisk.
Så er der også den mulighed at han 'overspiser lidt' ligesom dine veninder også har sagt og at han har svært ved at få mælken igennem systemet om natten, fordi du producerer meget mælk til ham. Det kan her nogle gange hjælpe at give en sut, fordi det at sutte giver ro i maven, det sætter gang i tarmbevægelserne, luft og mad sendes videre i systemet og han kan atter slappe af. Samtidig stimuleres lysten til at sutten uden at der hele tiden kommer mælk indenbords.
Det kan også være at han sluger meget luft og at det vil hjælpe hvis du forsøger at amme i forskellige ammestillinger. Måden du ammer ham på og måden han dermed spiser på, kan have noget at sige i forhold til hvor meget luft der glider med ned i maven. Du skal være opmærksom på at det fortsat er vigtigt at han får bøvset godt af.
Nogle gange kan lidt kogt vand evt. med lidt sukker give lidt ro i maven. Men det anbefales normalt ikke til sunde og raske børn og forsøger du det, så er det meget vigtigt at det kun er ganske lidt (max 20ml) så det ikke tager pladsen op for mælk som er næring.
Du skal også være opmærksom på at d-dråber nogle gange giver børn mavekneb, så hvis du giver dem om aftenen, så skulle du måske prøve på et andet tidspunkt af dagen eller evt. forsøge med ACD dråber i stedet, som nogle børn bedre tåler.
Du kan forsøge at cykle med hans ben, så han får sig bevæget og dermed får lidt gang i maven. Du må også holde øje med afføringen - umiddelbart lyder han jo slet ikke til at have forstoppelse, men snarere problemer med lidt luft i maven, som tydelig irriterer om aftenen/natten. Men det er selvfølgelig vigtigt at hans mave fungerer godt.
Små børn som Mads har også selv rigtig svært ved at finde ud af hvad de skal: skal han sove, være vågne, spise eller er han mæt .. han er stadig så lille at det er svært for ham rigtigt at mærke dette og fornemme, hvad han skal eller ikke skal. Nogle gange hjælper det at være lidt hos far, eller få far til at tage over, fordi far ikke lugter af mælk, ikke forbindes med amning og så er det lettere bare at slappe af ...
Jeg håber ovenstående tanker giver lidt idé til hvad der evt. foregår hos jer. Rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske